Surrealistisk og vakker

Poetisk og rørende blander A Happy Day komedie og drama.

Publisert

Hva: Film
Regissør: Hisham Zaman
Med: Salah Qadi, Sarah Aman Mentzoni, Ravand Ali Taha, Mohamed Salah, Thea Sofie Loch Næss

I et kritthvitt landskap sitter tre unge gutter i limbo mens de venter på å fylle 18. Den «happy» dagen, hvor Hamid, Aras og Ismail må pakke kofferten, ta med alle sine eiendeler og sendes ut av landet for godt.

A Happy Day tar for seg enslige mindreårige på et asylmottak langt mot nord. Dagene er ensformige, men fylles likevel med barnslig håp og rømningsforsøk. Helt til den rebelske jenta Aida dukker opp og alt snus på hodet.

Disse temaene virker kanskje mørke, men A Happy Day er aldri tung eller pretensiøs. Humoren brukes smart nok til å avverge det som kunne blitt alt for smertefullt.

I tillegg gir et unikt poetisk og levende bildebruk rom til håp, kjærlighet og vennskap.

Handlingen utspiller seg i den kalde og kritthvite vinteren i nord, hvor man får høre både finnmarksdialekt, samisk og kurdisk. En ørken av snø fungerer godt både for å vise isolasjonen og den ensformige hverdagen hovedkarakterene føler. Det er også gjennom dette landskapet vi virkelig får se hvor lett alle kan forsvinne i en slik tilværelse.

Man får sympati med alle karakterene på asylmottaket. Beboerne har god kjemi og man trekkes inn i vennskapene og samspillet mellom barna uten land. Filmens karakterer er kanskje barn, men målgruppen er nok litt eldre. Ikke fordi den er grov eller dyster, men fordi den er dypere og viktigere enn den gjennomsnittlige barnefilmen.

Følelsene til hovedkarakteren Hamid (Salah Qadi) uttrykkes gjennom poesien han skriver og reinsdyrene som hjemsøker ham. Som publikummer blir man aldri helt sikker på hva som er ekte og hva som er fantasi i Hamids litt forskrudde virkelighetsoppfatning. I alt skaper dette praktfullt vakre og drømmeaktige bilder.

Aida kan først gi inntrykk av å være en klassisk «manic pixie dream girl», men utvikler seg i takt med Hamids forelskelse. Fra å være en ganske tradisjonell og todimensjonal fremstilling av en rebelsk jente, blir hun kompleks, kjærlig og sårbar. Dette er mye takket være skuespiller Sarah Aman Mentzoni som spiller godt i sin første filmrolle.

Det er ikke rart at A Happy Day er såpass god når den prisvinnende regissøren Hisham Zaman sitter bak rattet. Med sine tidligere spillefilmer Før snøen faller (2013) og Brev til Kongen (2014) ble Zaman den eneste filmskaper som har vunnet Dragon Awards for beste nordiske film to år på rad. 

I A Happy Day lar Zaman handlingen utspille seg i et rolig tempo, uten å være kjedelig. Ingenting virker tilfeldig. Alt fra dialog til kinematografi med lys, kamerabevegelser og bildeutsnitt er gjennomtenkt med symbolske meninger bak. I starten kan dette gi assosiasjoner til regissør Wes Anderson, men Zaman beveger seg bort fra dette. Den er mindre animert og mer realistisk selv når filmen blir mer og mer surrealistisk.

A Happy Day er kort sagt en vakker og viktig film som bør vekke interesse og oppmerksomhet rundt mindreårige asylsøkere både nasjonalt og internasjonalt.

Powered by Labrador CMS