Eminent, men kjent

Makosirs ferske EP Siste ord er en følelsesladet reise som for det meste er en fryd å begi seg ut på.

Publisert

Artist: Makosir
Sjanger: R&B/alternativ pop
Plateselskap: Warner Music

Makosir har for alvor satt seg på kartet med sin nyeste EP Siste ord. Med ærlige tekster leverer han en opplevelse som er både følelsesladet og tilfredsstillende. Alle låtene er ganske ulike fra hverandre, selv om tematikken går igjen. Siste ord er som en bittersøt kjærlighetshistorie – og EP-en gir oss en spasertur gjennom de forskjellige stadiene av den umulige kjærligheten. Likevel er det et klart gap mellom kvalitetsnivået på låtene.

Makosir åpner med et kjærlighetsbrudd i låta «Feil», det første stadiet i en vandring gjennom EP-ens kjærlighetstematikk. Låta viser fram Makosirs evne til å skrive god lyrikk, men med sin forglemmelige melodi står den kvalitetsmessig svakt sammenlignet med de andre låtene. «Feil» spiller sin rolle som introlåt, men bidrar ikke noe særlig mer utover det.

«Starte på nytt» er neste låt. Den er mer upbeat og har en mer betagende vokal. I kontrast til noen av de andre låtene på EP-en, vekker låta lysten til å vrikke på dansefoten. Hvis EP-en hadde vært en kveld på byen, så er «Starte på nytt» det vorset man egentlig ikke vil dra fra.

Etter den livlige låta kommer «Dele dyne, dele seng», som dessverre faller inn i samme kategori som «Feil». Selv med Dutty Dior som feature, og deres gode vokalske flyt sammen, strekker ikke låta seg noe særlig langt grunnet en altfor ordinær melodi som du allerede har hørt. Produktet blir en helt middelmådig poplåt, til tross for det gode samsvaret mellom vokal, tekst og flyt.

Avslutningsvis kommer låta «Siste ord», som er den mest enestående av alle låtene. Sangens pianoklimpring, etterfulgt av Makosirs ærlige og ekte vokal, resulterer i at til og med den tøffeste vil felle en tåre. I låta mimrer Makosir over et tidligere forhold og reflekterer over hva han skulle ha sagt for å få gjort det annerledes. Han leverer teksten på en sterk og følelsesfull måte, som skildrer sorgen man føler på og tankene man tenker etter å miste kontakten med noen man er glad i. Låta konkluderer EP-ens «umulige kjærlighet»-tematikk på en tilfredsstillende måte. Den refererer til kjærlighets-problematikken som ble etablert i introlåta «Feil», og viser til den på en retrospektiv måte.

Totalt sett er «Siste ord» en slager. Makosirs talent for vokal og lyrikk skinner virkelig gjennom de fire låtene, og sammen forteller alle de fire låtene en vakker historie når man lytter fra start til slutt, selv om noen av låtene ikke er fullt så eksepsjonelle som andre.

Han bringer med seg både noen nydelige, men også noen litt velkjente og kjedelige smaker til det norske R&B/pop-tapasbordet. Men fremstående tekst og vokal er en gjennomgående ingrediens i alle rettene hans, og det blir spennende å følge med på hva Makosir vil kokkelere i fremtiden.