GIR TIL MEDISIN: Stein Erik «Rimi» Hagen.

Gir millionbeløp til forskning

Stein Erik Hagen donerer 100 millioner kroner til medisinsk forskning ved universitetet og Rikshospitalet.

– Hovedgrunnen til at jeg gir disse pengene er at når man har ekstra ressurser mener jeg det er naturlig å bidra til samfunnet som har hjulpet oss til å komme dit vi er. Vi ønsket å satse på noe som kommer flest mulig mennesker til gode, og derfor har vi villet fokusere på medisin, sier Stein Erik Hagen.

Det er gjennom familieselskapet Canica at Hagen har valgt å donere 100 millioner kroner over ti år til forskningen ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO) og Rikshospitalet. En statlig ordning for å styrke innslaget av private donasjoner gjør at beløpet økes med 25 prosent til totalt 125 millioner.

Etterlyser giverkultur

Tidligere i år ga Hagen også 50 millioner kroner til hjerteforskning ved Ullevål universitetssykehus. Pengene som doneres nå er særlig ment å gå til forskning på en sjelden sykdom som rammer lever og andre indre organer, og som ofte fører til at pasienten må gjennomgå en levertransplantasjon.

– Det er litt tilfeldig at det ble akkurat dette fagområdet, men ut i fra det vi hørte, blant annet fra fagmiljøer i USA, er Rikshospitalet langt fremme på dette området internasjonalt og har i det siste vært nær et gjennombrudd i forskningen. Samtidig har det vært mangel på penger, derfor følte vi at det var riktig å gi penger til dem i denne omgang, sier Hagen.

Han håper samtidig at hans donasjon kan gjøre andre aktører innen næringslivet interesserte i å donere penger til forskningen.

– Det har ikke vært så enkelt å få med næringslivet tidligere, så jeg håper at dette kan være med på å inspirere andre, sier Hagen, som mener man burde prøve å få til en kultur i Norge slik man har i USA, hvor næringslivet ofte føler et moralsk ansvar for å bidra mer til forskning.

Fornøyd medisindekan

Dekan ved Det medisinske fakultet ved UiO, Finn Georg B. Wisløff, er storfornøyd med Hagens donasjon. Han håper at pengene kan bidra til å bedre forskningen ved Rikshospitalet ytterligere, og samtidig opprette nye forskerstillinger. Wisløff er også enig med Hagen i at det norske næringslivet har sittet for lenge på gjerdet i forhold til å hjelpe forskerinstitusjonene med sårt tiltrengte kroner.

– Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en sterkere kultur hos det private næringslivet til å donere penger til forskning, sier Wisløff, som samtidig etterlyser sterkere satsing på forskning fra det offentlige.

Generalsekretær i Forskerforbundet, Kari Kjenndalen, håper givergleden fra en kjent finansmann som Hagen kan gjøre at flere ser på mulighetene for å donere penger.

– Jeg tror det er viktig å gjøre næringslivet bevisste på sitt samfunnsansvar og at de ser verdien i det å bidra til forskningen. Det at en såpass profilert person som Stein Erik Hagen nå velger å gi, og at folk som John Fredriksen og Trond Mohn tidligere har gitt betydelige donasjoner kan jo ha en smittende effekt. Jeg tror absolutt på eksempelets makt.