KRITISK TIL SEGREGERING: Leder i samfunnsavdelingen ved Likestillings- og diskrimineringsombudet Bjørg Unstad.

Jentene sparker fra – for så å gi opp

Kvinner fullfører bachelorgraden på kortere tid enn menn. Deretter kutter de ut studiene.

26 prosent av den kvinnelige delen av befolkningen har nå høyere utdanning. Dette utgjør fem prosentpoengs stigning siden 2000. Blant menn har 23 prosent høyere utdanning, det er kun to prosentpoengs stigning i samme periode, viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Veksten i andelen som tar en høyere grad inne høyere utdanning, altså en master- eller doktorgrad er imidlertid tilnærmet lik for kvinner og menn, og dermed er menn fortsatt dominerende i denne gruppen.Mens det blant norske menn var 16 prosent som hadde en lavere grad og 7,3 prosent som har master- eller doktorgrad i 2007, var det blant kvinnene 22 prosent som hadde en bachelorgrad, men bare 4 prosent som hadde en høyere grad. I 2000 lå andelen kvinner med en høyere grad på 2,8 prosent. Dermed har det siden 2000 kun vært en økning på rundt et prosentpoeng – den samme økningen som for mennene, hvor 6,4 prosent hadde en høyere grad i 2000.

– Det er klart slike tall ikke er tilfredsstillende. Vi burde prøve å finne ut av hva som gjør at kvinner faller fra. Vi vet blant annet at det er et problem for kvinner å komme i fast stilling i akademia. Ofte må man først gå som midlertidig ansatt over lang tid og det er en situasjon som passer mange kvinner dårlig. Kvinner har ofte behov for større forutsigbarhet, sier Ingrid Uldal, fungerende likestillingsrådgiver ved Universitetet i Oslo (UiO).

Kvinnelige racere

Statistikken fra SSB viser også at kvinner er tidligere ute med å fullføre grader enn menn. I 20-årene topper kvinner statistikkene for både høye og lave grader. Menn i 30-årene avanserer imidlertid med langt flere grader på høyt nivå. Dominansen på lavere grad, der kvinner i 20-årene med lavere grad er 81 000 mot 48 000 for menn, gir seg ikke utslag på høyere grad der tallet er omtrent 10 000 for hvert kjønn.

– Mønsteret er gjenkjennelig. Kvinner faller fra når det kommer til høyere stillinger. Det er laget handlingsplaner både på universitets- og på fakultetsnivå. Disse skal stimulere til godt arbeidsmiljø og karriereutvikling for kvinner, sier Uldal.

– Hvorfor faller kvinner av studiene etter bachelorgraden?

– Jeg tror det har med arbeidsmarkedet å gjøre. Nå er det mange interessante oppgaver også utenfor akademia, der mange stillinger kan virke attraktive for kvinner. I tillegg er det klart at mange kvinner får omsorgsoppgaver som kan spille inn. Noen finner dessverre ut at det blir for utfordrende å ha barn samtidig med videre utdanning og karriere, sier Uldal.

– Verst i Europa

– Én grunn til at fordelingen mellom kvinner og menn i høyere utdanning er såpass skjev, kan være at kvinner oftere velger utdanninger på høgskoler, der mulighetene for å ta en mastergrad ofte er mindre, sier forsker ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved UiO, Elisabet Rogg.

Hun mener at kvinner tar kortere utdanning fordi de går til en annen type arbeid.

– Norge er det verste landet i Europa når det kommer til segregert arbeidsmarked. Det er klart det er et samfunnsproblem at 60 prosent av studentene er kvinner, mens 70 prosent av professorene er menn, sier Rogg.

Hun får støtte av leder for samfunnsavdelingen ved Likestillings- og diskrimineringsombudet, Bjørg Unstad.

– Det er ikke uheldig i seg selv at en kvinne velger utdanning til lærer- eller omsorgsyrker, men det er uheldig at det er så delt mellom kjønnene hvilken utdanning de velger, sier hun.

– Ulik lengde på utdanning resulterer i ulike goder og status i arbeidslivet. Man ønsker mangfold, med menn i omsorgsyrker, og kvinner innen ledende yrker, som finans og i næringslivet generelt. Det er ikke ønskelig at samfunnsstrukturer, fremfor individuelle valg, styrer utdanningsvalg, sier Unstad.

Til tross for forsøk på ulike rekrutteringsmetoder til tradisjonelle «guttefag» som naturvitenskapelige fag, tekniske fag og håndverksfag, har denne faggruppen bare hatt en svak økning på 0,3 prosentpoeng blant kvinner siden 2000. I denne faggruppen er bare 17 prosent kvinner, mens resten er menn. Gruppen «Helse-, sosial- og idrettsfag» har hatt en svak positiv økning både for kvinner og menn de siste årene, henholdsvis 3 og 1,4 prosentpoeng. Men fortsatt troner kvinnene på toppen i faggruppen, da de utgjør 77 prosent av de utdannede innen helse-, sosial- og idrettsfag.

Mot utjevning i doktorgrader

Innenfor gruppen av kvinner som faktisk har tatt høyere grader har imidlertid doktorgradsnivået økt betraktelig. Antall kvinner på doktorgradsnivå har siden 2000 steget med 67 prosent. Den tilsvarende økningen for menn i samme periode er 29 prosent.

Tall fra NIFU STEP (Norsk institiutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning), publisert i februar, indikerer også at kvinneandelen vil fortsette å øke i Norge. NIFU STEP kan vise til at nærmere 45 prosent av doktorgradene i 2007 ble avlagt av kvinner.

Likevel er det fortsatt langt flere menn enn kvinner med en doktorgrad. I 2000 hadde menn over 75 prosent av doktorgradene og i 2007 70 prosent av doktorgradene.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland skulle presentere likestillingstiltak i akademia, i stortingsmeldingen om forskerrekruttering som i sommer ble besluttet utsatt. Statsråden hadde ikke anledning til å kommentere kvinnefrafallet overfor Universitas, men en e-post fra Kunnskapsdepartementets informasjonsavdeling varsler at likestillingstiltak «vil bli fulgt opp i statsbudsjettet.» Det legges fram 7. oktober.