LA FRAM SAKEN: Leder i Velferdstinget, Fredrik Refsnes, krever en mer aktiv tomtepolitikk fra politikerne. Fra venstre mot høyre i partilandskapet sto Ingrid Baltzersen (Rødt), Tone Tellevik Dahl (Ap), Magnus Halle (H), Hermann Kopp (H), og Roy Hammerø (F

Stat og kommune i studentboligkrangel

Oslo kommune må tilby tomter for bygging av studentboliger til redusert pris, mener Oslo SV. Men byrådet, styrt av Høyre og Frp, synes at regjeringen kan betale regningen selv. Bygging av nye studentboliger er ikke kun opp til regjeringen, mener Tora Aasland. Hun vil at kommunene skal ta sin del av ansvaret.

Oslo SVs forslag

• Minst 2500 nye studentboliger innen 2014.
  • Oslo kommune tilbyr egnede kommunale tomter til redusert pris.
  • Ber byrådet vurdere å innpasse studentboliger i påbegynte, men ikke ferdigstilte utbyggingsprosjekter, som på Ensjø og Kværner.
  • Kilde: Privat forslag fra Oslo SV, Knut Even Lindsjørn. «Studentbyen Oslo».

- Kommunene må også gjøre sitt

I tillegg til forslaget om at tomter skal tilbys studentsamskipnadene til under markedspris, kommer Oslo SV også med et krav om at det må bygges 2500 nye studentboliger i Oslo innen 2014.

MÅ BIDRA: -- Oslo bør bygge minst 2500 nye studentboliger innen 2014. Da må kommunen tilby billige tomter, sier SVs Knut Even Lindsjørn.

– Oslo kommunes politikk med å bare selge ut tomter til høystbydende er et hinder for at byen får sårt tiltrengte studentboliger, mener SVs Knut Even Lindsjørn, som har fremmet forslaget.

Han beskylder det sittende byrådet, bestående av Frp og Høyre, for å føre en studentfiendtlig politikk.

Merete Agerbak Jensen, Høyres byråd for byutvikling, sender kritikken i retur til SV og regjeringen.

– Oslo kommune trenger inntekter til skole og barnehageutbygging. Vi sponser staten nok allerede. Hvis regjeringen vil prioritere studentboliger, har de også råd til å kjøpe tomtene av kommunen til markedspris. Da skal vi legge videre til rette for studentboliger på de aktuelle tomtene, sier hun.

Historiske tall

SiO og universitetsledelsen kom denne uken med et utspill i Uniforum, der kommunen utfordres i et tomtespørsmål. De ønsker å legge hele 1000 studentboliger på tomten til Sogn videregående skole, og mener de bør få det samme tilbudet som Vålerenga Idrettsforening fikk for å bygge sin nye fotballstadion på Valle Hovin: Kommunal tomt til 1 krone.

Tall viser også at studentboligkrisen i år er tidens verste. To uker etter semesterstart står totalt 4300 fortsatt på venteliste for å få studentbolig i Oslo. Mange har brukt hele semesterstarten til å gå på visninger.

– Dette er hovedsakelig statens ansvar. Det betyr ikke at kommunen ikke skal bidra, men jeg synes det er helt feil dersom staten dytter studentboligproblemet over på oss. Oslo kommune har dårlig nok økonomiske vilkår fra før, sier Roy Hammerø fra Frp.

SV får, ikke overraskende, mer støtte for sitt forslag fra venstresiden og Ap, som alle er i opposisjon i byrådet.

– Oslo har en stolt og uavbrutt tradisjon for å gi subsidierte boliger til Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), sier Arbeiderpartiets Tone Tellevik Dahl.

Hun presiserer imidlertid at hun, i likhet med de andre partiene, ennå ikke har fått studert detaljene i SVs forslag.

– Ikke bare antallet studentboliger er viktig. Tomtene må også ha en beliggenhet i forhold til Blindern og sentrum som gjør dem interessante for studentene og SiO, sier Ingrid Baltzersen fra partiet Rødt.

Må samarbeide

Knut Even Lindsjørn håper Oslo SVs forslag kan komme opp til behandling i løpet av høsten.

– Høyre og Frp i byrådet sier Oslo kommune har vanskelige økonomiske vilkår allerede, og at regjeringen har råd til å kjøpe ut tomter av Oslo kommune?

– Det er utrolig feigt å sette stat og kommune opp mot hverandre! Her må kommunen også ta sin del av ansvaret, mener Lindsjørn.

– 2500 studentboliger innen 2014 betyr 500 nye boliger bare for Oslo, hvert år. Regjeringen bevilget i fjor midler til bygging av 611 studentboliger for hele landet. Er forslaget egentlig realistisk?

– Joda, det bygges for lite nå. Men i 2001 hadde vi et nesten identisk forslag. Da fikk vi til et stort løft, det siste store på studentboligfronten, med bygging av blant annet Bjølsen studentby. Og tar du utgangspunkt i målet om 1000 nye studentboliger i Norge hvert år, bør Oslo, som landets største studentby, få sin del av kaka, svarer Lindsjørn.

Leder i Velferdstinget i Oslo, Fredrik Refsnes, krever nå at staten og kommunen samarbeider.

– Regjeringen må gi mer tilskudd til bygging av flere studentboliger over statsbudsjettet. Oslo kommune må på sin side komme på banen med en mye mer aktiv tomtepolitikk, sier studentpolitikeren.

– Vi skal gjøre det vi kan for å øke tilskudd til flere studentboliger over statsbudsjettet. Men det er viktig at også kommunene hjelper til med en aktiv tomtepolitikk, sier Tora Aasland, statsråd for forskning og høyere utdanning.

Mandag demonstrerte vel 150 studenter foran regjeringskvartalet. Hovedbudskapet var at regjeringen må øke bevilgningene til bygging av studentboliger.

– Bank inn budskapet om 1000 nye studentboliger på ukas budsjettkonferanse, oppfordret lederen i Studentenes Landsforbund, Øistein Svelle og overbrakte forsknings- og høyere utdanningsministeren en hammer.

Det kan ikke Aasland love, men hun forteller til Universitas at hun har iverksatt andre tiltak:

– Jeg har sendt brev til vertskommunene til studentstedene, deriblant Oslo, der jeg også oppfordrer dem til å legge til rette for utbygging av studentboliger med en aktiv tomtepolitikk, sier statsråden.

Aasland er også positiv til forslaget fra egne partifeller i Oslo SV. De har foreslått minst 2500 nye boliger i Oslo innen 2014.

– Det er bra å ha litt ambisjoner! sier statsråden.