USIKKERT PROSJEKT: Vestgrensa II

Vestgrensa-utbygging i fare

Den eneste konkrete planen for utbygging av studentboliger for SiO-studenter står på stedet hvil. Årsaken er uenighet mellom SiO og Oslo kommune om tomteprisen.

Vestgrensa II

• Én del av tomten der det bygges, eies av staten, én del av Oslo kommune.
  • For å brukes til studentboliger må de to tomtene ses under ett.
  • Regjeringen har allerede bevilget tilskudd til å bygge 103 nye studentboliger på Vestgrensa. Staten har stilt sin del av eiendommen til SiOs disposisjon.
  • Studentsamskipnaden planlegger å bygge 130 hybler. Gir kommunen tillatelse til å bygge to ekstra etasjer, kan tallet øke til totalt 180 hybler.
  • Utbyggingen skal etter den opprinnelige planen stå ferdig i løpet av høsten 2009.

Oslo kommune tilbyr Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) den 1,7 måls store tomta på Vestgrensa for 4,8 millioner kroner. SiO ønsker derimot å feste tomten for en symbolsk sum.

– Hadde vi fått festet tomten for en krone i året, ville det vært et viktig bidrag for å holde leieprisene nede for studentene, sier SiO-direktør Lisbeth Dyrberg.

Dette forslaget avviser imidlertid Høyres Merete Agerbak-Jensen, byråd for byutvikling.

– Vi må ha markedspris for tomten. Oslo kommune trenger inntektene til å investere i for eksempel skole og barnehagene, sier Agerbak-Jensen.

– Hva skjer om SiO ikke ønsker å betale markedspris?

– Enten må SiO betale full pris, ellers så legger vi den ut i markedet. Eventuelt vil vi vurdere om det er noe annet kommunen kan bruke tomten til, sier byråden.

Lisbeth Dyrberg mener kommunen må legge til rette for å gjøre Oslo til en attraktiv studentby.

– Dersom vi må kjøpe tomten til markedspris, blir hver av de 130 planlagte hyblene 40 000 kroner dyrere å bygge. Konsekvensen vil bli en altfor høy leiepris for studentene, sier SiO-direktøren.

Byråd Agerbak-Jensen er ikke enig og presenterer et raskt regnestykke.

– Med en nedskrivningstid på 50 år, som vil være rimelig, og en markedspris på 4,8 millioner, er du nede i 1000 kroner ekstra for hver student per år. Det betyr i realiteten under 100 kroner ekstra i måneden på hvert hode, sier hun.

– Så dere har ikke dårlig samvittighet for mangelen på studentboliger i Oslo?

– Nei. Vi har et godt samarbeid med SiO. Vi vil gjerne legge til rette for studentboliger, men vi kan ikke sponse dem, sier Agerbak-Jensen.

Tomten på Vestgrensa er regulert til «allmennyttige formål». Reguleringsspørsmålet rundt tomta på Vestgrensa kan komme opp 3. september i byutviklingskomiteen i Oslo bystyre. Når det gjelder spørsmålet rundt tomtepris vil SiO fortsette dialogen med Oslo kommune.