Når byen sover går «Philip» og «Lukas» til aksjon:

Aksjonistene som vil rydde byen for SUVer

Med linser og bønner avvæpner de «vestkanttraktorene». – Vi har faktisk lekt med tanken på å ta Vedum sin pickup.

Publisert Sist oppdatert

– Kanskje vi klarer å ta 20? Da blir vi fornøyde. Det bruker vi rundt 30-45 minutter på, vil jeg tro.

Klokken er 01:00 en oktobernatt ved Majorstuen T-banestasjon. Stemningen er spent. Frostrøyken står ut av munnen til studenten «Lukas» (26), men for han og kameraten «Philip» (27), er kulden intet hinder denne natten.

De er ute på tokt og har ett mål: SUVer – Vestkantens luksuskjøretøy. Planen er å tappe luften ut av dekk på så mange av dem som mulig.

SUV står for «sport utility vehicle», og kombinerer egenskapene til stasjonsvogner og større terrengkjøretøy.

Både aksjonistene og undertegnede er litt nervøse for hva natten kan bringe.

– Vi har jo ikke gjort dette så mye, men av erfaring vet vi at det er viktig å være kjappe. Bilene lager litt lyd når de tappes for luft, forteller Lukas.

Til tross for at de har aksjonert flere ganger denne høsten, har duoen aldri blitt fersket av politiet, SUV-eiere eller andre – så vidt de vet.

Lukas og Philip er ikke duoens ekte navn. Universitas kjenner deres egentlige identitet.

Med caps og blå munnbind og ører og øyne på vakt lister de seg gjennom gate på gate i det velstående boligstrøket Majorstua. Det går ikke lang tid før duoen finner sitt første bytte.

Klokken 01:53

En høy, hissende lyd brer seg utover den ellers stille gaten. Sakte, men sikkert tapper Philip luften ut av det høyre forhjulet på en SUV.

Til tross for at det er midt på natten, er det ennå lys i noen av vinduene.

Guttene somler ikke. På under ti sekunder er de ferdig med den første bilen. De holder seg i skyggene og går med raske og lydløse skritt mot neste SUV.

Her er det bare å følge tett i hæl, og holde seg helt stille. Å fotografere med blits er det bare å glemme.

Det er ikke tilfeldig at dagens tokt endte opp på Majorstuen.

– Vi har rekognosert her tidligere i dag, så vi er litt kjent i området nå, forteller Lukas.

Han synes bygningene rundt føles som tribuner.

– Vi føler oss jo litt eksponert.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Sparker oppover</span>: – Vi har faktisk lekt med tanken på å ta Vedum sin pickup. Og Equinor-sjefens bil, sier Lukas.
Sparker oppover: – Vi har faktisk lekt med tanken på å ta Vedum sin pickup. Og Equinor-sjefens bil, sier Lukas.

Foreløpig er det ingen å se i de hundrevis av vinduene med utsyn til gaten.

Mens Philip tapper luft, plasserer Lukas en flyer i bilruta med teksten «du er sikkert sint, men ikke ta det personlig,», som skal opplyse bileieren om hva som er gjort og hvorfor.

– Det er ikke en individuell straff mot bileierne. Vi vil helst slippe å forulempe privatpersoner, sier Lukas.

– Det er ikke en straff mot bileierne?

– Ikke i utgangspunktet, men det blir jo det. Det handler vel mer om å ansvarliggjøre de aller rikeste menneskene i en mer kollektiv forstand.

«Dekkslukkerne»

Lukas og Philip er en del av en internasjonal bevegelse som har fått medvind det siste året: The Tyre Extinguishers. Ifølge nettsiden sin har det som mål å gjøre det umulig å eie SUVer i urbane deler av verden. Gruppen har ingen struktur, men har hovedkvarter i London. Aksjonistene har lite kontakt med dem. London bistår kun med fremgangsmåte, flyers og noen få regler.

Per nå utgjør Lukas og Philip den eneste cellen i Norge. De er begge masterstudenter ved UiO. Mens Lukas på sin side har lite erfaring fra politikk og organisasjonsliv, forteller Philip at han har pleid å være aktiv i ungdomspolitikken og en rekke organisasjoner.

Klokken tikker stadig nærmere 02:00 i den kalde natten, og det er utvilsomt langt over leggetid for to masterstudenter. Hva er det egentlig som får to tilsynelatende vanlige studenter til å aksjonere mot SUVer?

Svaret levner ingen tvil om guttenes sterke motivasjon:

– 33 millioner er rammet av flom i Pakistan, vi har den verste tørken i Europa på 500 år – da er det ganske groteskt at man har en klasse rike mennesker som virker helt fullstendig å overse situasjonen, forteller Philip, og mener det er helt riktig å ansvarliggjøre de velstående SUV-eierne:

– Vi går i de rikeste strøkene og tar de rikeste menneskene, de største Porschene og Range Rover-ene.

Han forteller at de også har generell mistillit til myndighetene.

– At Regjeringen i det hele tatt snakker om å åpne Wisting-feltet er jo ikke bare å ignorere klimavitenskapen, men å ta rennefart inn i klimakatastrofen. Det er fossil ekstremisme.

– Vi har faktisk lekt med tanken på å ta Vedum sin pickup. Og Equinor-sjefens bil, sier Lukas lattermildt.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Aksjon under ansvar</span>: De informative lappene festes på bilene som rammes og skal bidra til ansvarliggjøring av bileierne.
Aksjon under ansvar: De informative lappene festes på bilene som rammes og skal bidra til ansvarliggjøring av bileierne.

– Men han kjører sikkert Tesla, og da er det off limits, smeller det fra Philip.

Guttene har for tiden en intern debatt på om elektriske SUVer legitime mål eller ikke. Frem til den er avklart kan byens eiere av el-SUVer sove trygt.

– Gjør dere dette litt for kicket også?

– Jeg kan love deg at det var litt tungt å komme seg ut av døren i kveld, svarer Lukas kontant.

– Det var mest spennende første gang, men nå føles det mer som jobb. Men man får jo litt stress og adrenalin i kroppen, innrømmer Philip og forklarer at det løser opp i frustrasjon og maktesløshet.

– Det er litt katarsis på den måten.

Fire SUVer er tatt. Jakten fortsetter. I sidesynet ser Philip sitt neste mål: en stor og staselig Porsche i fargen space grey.

Klokken 02:02

– Vi sier at vi avvæpner SUVene, sier Lukas og viser oss teknikken for å uskadeliggjøre bilene.

Han skrur av plasthetten til ventilen på et av dekkene. Deretter plasserer han en liten linse og skrur hetten på igjen. Linsen presser mot en pin i ventilen som sakte, men sikkert slipper ut luften fra dekket.

Den hissende lyden brer seg igjen utover den stille gaten. Duoen har tatt nattens femte bil.

De er veldig tydelige på hvilke SUVer de ikke har som mål:

– Vi er veldig obs på at vi ikke tar HC-biler (biler med parkeringstillatelse for forflytningshemmede, journ.anm.), bruksbiler, firmabiler og bildeling – da holder vi oss langt unna.

Lukas og Philip mener at biltypen SUV forurenser mer enn andre mindre biler og at størrelsen i seg selv utgjør en fare for andre trafikanter.

– Etter kraftsektoren er SUVer den største kilden til økte utslipp globalt de siste 10 årene, slår Philip fast og viser til The Guardian-artikkelen «SUVs second biggest cause of emissions rise, figures reveal» fra 2019.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Ufarlig våpen</span>: Bevæpnet med små linser som puttes inn i ventilen på bildekkene kan Philip og Lukas tømme de for luft uten å påføre varig skade.
Ufarlig våpen: Bevæpnet med små linser som puttes inn i ventilen på bildekkene kan Philip og Lukas tømme de for luft uten å påføre varig skade.

Søvnmangelen og aksjonens rus skygger ikke for guttenes klare anti-SUV-ideologi:

– Det er først og fremst et symbol på rikdom og velstand å kjøre rundt i slike kjøretøy. Med denne bilen gir man jo faen. Det er å vise fingeren til ethvert forsøk vi studenter gjør for å leve bærekraftig.

– Vi vil at folk skal tenke at ved å kjøpe SUV, så blir man et mål, sier Lukas.

Klokken 02:07

Det tiende dekket er tømt da det duoen hele tiden har fryktet skjer:

– Se!

Lukas peker opp på blokken like ved SUVen de akkurat har aksjonert mot. I vinduet skimter vi den umiskjennelige silhuetten av en kvinne. Hun ser rett ut på den opplyste, brede gaten.

Med rask og bestemt gange haster vi oss ut av gaten.

– Ble vi sett?, spør Philip.

Vi er alle usikre. Det er ingen tid til spørsmål før vi er kommet oss forbi de to neste kryssene.

– Har dere opplevd noe sånn før?

– Nei, ikke dette, sier Lukas rolig, men anspent.

Til tross for høy puls og faren for at politiet kan ha blitt varslet, fortsetter aksjonen. Philip og Lukas ser seg stadig over skulderen for å sjekke om det er noen uvedkommende som følger etter.

Klokken 02:15

Den femtende SUVens dekk blir tappet for luft. Syv minutter senere aksjonerer Lukas og Philip mot bil nummer 21 og 22 – på hver sin side av den brede veien. På kort tid er det minst 22 personer som potensielt ikke får kjørt dit de skal i morgen.

– Hva er beskjeden til de som ikke kommer seg på jobb i morgen?

– Ta beina eller sykkelen fatt, eller bruk kollektivtrafikken. Nyt den friske byluften. Kanskje man opplever selv at det er vanvittig enkelt å komme seg rundt i byen uten SUV.

– Hva hvis noen må avgårde hurtig dagen etterpå da, til sykehus eller noe?

– Folk som eier SUVer har råd til taxi. Vi har i tillegg operert i områder nært sykehus, så det burde ikke være et problem. I tillegg har veldig mange SUV-eiere to biler, og da en mindre én som den andre.

Det er ikke bare bilister som er kritiske til det de holder på med. Andre deler av miljøbevegelsen, blant andre Natur og Ungdom, MDG og Extinction Rebellion (XR), har tatt avstand fra Dekkagentenes fremgangsmåte.

– Har dere noen tanker om at de ikke stiller seg bak dere?

– Det er jo deres rolle å holde på innenfor mer formelle, institusjonelle kanaler, sier Philip.

– XR baserer seg jo på den prinsipielle ikke-volden, og da er det naturlig at de ikke stiller seg bak vår metode. Vi er rett og slett bare uenige i den tankegangen, forklarer Lukas.

Svensk inspirasjon

Duoen forteller at de henter inspirasjon fra boken How to Blow Up a Pipeline og baserer seg på ideologien fra bokens forfatter, den svenske aktivisten Andreas Malm.

– Han drøfter om man egentlig trenger en mer radikal fløy i klimabevegelsen som tillater seg begrenset eiendomsødeleggelse for å begrense utslipp. Han mener man kan sette visse typer fossil eiendom ut av spill, som SUV-er, yachter, privatfly – den typen innretninger som ikke fyller et nødvendig behov i samfunnet.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">I skyggene</span>: Å tømme et dekk for luft trenger ikke ta mer enn ti sekunder. Dekkagentene må operere stille, men målrettet for å unngå å bli oppdaget.
I skyggene: Å tømme et dekk for luft trenger ikke ta mer enn ti sekunder. Dekkagentene må operere stille, men målrettet for å unngå å bli oppdaget.

– Det er en utelukkende luksus som verdens rikeste tillater seg i en ekstrem situasjon.

De innrømmer at det er en del ideologi i handlingene deres.

– Hvor langt er dere villig til å gå, utover de tradisjonelle ikke-voldsmetodene?

– Vi har et veldig tydelig skille mellom å sette fossil eiendom ut av spill uten å være en fare for liv og helse, og å bruke direkte vold. Der går skillet for oss, vi gjør ingenting som kan sette liv og helse i fare, svarer Philip.

– Tenker dere at det kan være en liten sjansen for at denne handlingen kan føre til en ulykke?

– Ja, jeg er bevisst på det, og det er ikke noen hyggelig tanke, svarer Lukas, men slår fast at han tror det er en ganske liten sjanse.

– Sjansen er nødvendig å ta. Det finnes kanskje ingen ideell løsning – vi kommer ikke til å løse denne krisen kun fredfullt og problemfritt.

– Men om det skulle skje noe, tar dere ansvar for det da?

– SUV-eiere tar større risiko i trafikken, og når en ulykke skjer med SUV er skadepotensialet langt høyere. Å sette de ut av spill gjør at byrommet blir veldig mye tryggere.

Klokken 02:27

Duoen tapper luften fra et dekk på en bil med HC-kort parkert på HC-plass. Aksjonistene ser det ikke før det er for sent.

– Dette går jo imot deres egne interne regler?

– Der gikk det litt fort i svingene, ja, innrømmer Lukas og understreker at de alltid pleier å sjekke.

Philip sier det er beklagelig at det skjedde, men slår fast at det er en fare for at det kan skje.

– Vi må passe mer på neste gang, sier Lukas.

Klokken 02:30

Vi har kommet til der Gørbitz’ gate møter Kirkeveien. Aksjonistene sier seg fornøyde med nattens gjerning.

– Har dere troen på at deres handlinger vil føre til endringer?

– Ja, ellers hadde vi ikke giddet å gjøre det, svarer Philip kontant og fortsetter:

– Da Andreas Malm begynte med dette i 2007, gikk nysalget av SUVer i Sverige ned med nesten 30 prosent.

– Har vi råd til å vente og ikke prøve? spør Lukas og svarer seg selv:

– Jeg tenker at det har vi ikke råd til, så vi må prøve oss frem og se om det kan funke. Vi er jo ærlige på at vi ikke vet konsekvensene av vår strategi, så vi avventer og ser hvordan det går.

Han forteller at bevegelsen er til stede i 13 land og har siden mars i år satt over 10 000 SUVer ut av spill. Skal vi tro duoen kan SUV-eiere i Oslo ikke sove særlig godt fremover. Aksjonene har nemlig ingen planer om å stoppe i nær framtid.

– Generelt tror jeg vi har mer av denne typen aksjoner i vente i fremtiden, avslutter Lukas.

På litt under 40 minutter har de to studentene unnagjort 29 SUVer. Det er ikke bare dekkene luften har gått ut av i kveld – guttene er trøtte og er klare til å dra hjem. De forsvinner ned Kirkeveien og inn i Majorstua-natten.

Dagen etter får vi vite at duoen tok en siste på vei hjem. 30 SUV-eiere våkner til flate dekk og ubrukelige biler den dagen.

Powered by Labrador CMS