Klart vi blir med Skov på tur!

Med Skovveiens debutalbum får vi nok et innblikk i både melankolien og gleden ved å være kvartveis i livet. Jammen blir det god rock av det også.

Skovveien

• Artist: Skovveien
  • Plateselskap: Skov (eget selskap)

Skovveiens selvtitulerte debutalbum starter med et brak og er en reise gjennom fengende rockelåter med gjenkjennelig tematikk. Det er dette som gjør at vi som har fulgt bandet lenge, siden deres første singel i 2018, fortsetter å komme tilbake, og at nye fans strømmer til. Denne gangen har også guttekollektivet som ble band, fått med seg en saksofonist som gjør at de utvikler utvikler lydbildet.

Når man har med saksofon, kan man fort ende opp som enten danseband eller Bruce Springsteen (onde tunger vil mene det går for det samme). For Skovveiens del er det for det aller meste et fornøyelig tilskudd til landskapet, mens det på singelen «Før du kommer» lekes farlig nærme danseband. Men aller mest er dette en behagelig og gjennomført sommerlåt.

«I vinden» er en artig, liten låt som får en til å tenke på cowboyer. Musikalsk kan det minne om sounden Bob Dylan kjørte på Street-Legal-albumet fra 1978, men noe tyngre – også et album hvor saksofon er en integrert del av lydlandskapet. For Skovveiens del er det med på å underbygge hvor mange muligheter dette blåseinstrumentet har, og at de ikke er redd for å prøve seg på ting som er litt utenfor hva de ellers driver med.

Universitas' anmelder mener «instapoet» Alexander Fallo glimter til iblant i sin bokdebut: – Forfris­kende på sitt beste, banalt på sitt verste

Høydepunktet er nok «Lørdag», som det jo ofte er i en monoton uke. Denne låten er kanskje den mest gjennomførte på albumet, takket være en god oppbygning. Den starter i et rolig tempo med drivende gitarer og en deilig vokal som stiller seg typiske fyllenervete spørsmål: «Ganske uforsvarlig, farlig, ubehagelig, litt vel ufordragelig, var jeg det?» Heldigvis er det fortsatt lørdag, ikke søndag. Låten går mot et vendepunkt hvor alt blir litt roligere, før alt kulminerer i en deilig euforisk allsang over en heftig saksofon-solo. Dette er en låt det ikke er noe problem å bli hes av etter å ha sunget med på konsert.

Skovveiens debutplate er et perfekt lydspor til neste gang du trasker alene en sommerkveld, på vei til et vorspiel med en pose øl. Hvorfor ikke synge litt? Og når du er i gang, kan du jo høre resten av albumet og dele energien med vennene dine.

Fikk du med deg vår anmeldelse av Ellen Emmerentze Jervells andrebok «Bra kunst om menn»? – Tanke­vek­kende om menn og kunst