Alkoholreklame, hva så?

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke skrev Universitas en sak om ulovlig alkoholreklame. Utestedet Storgata 26 hadde nemlig sendt en SMS til kunder med rabatt på ølpriser. I dag er slike SMSer forbudt i Norge. Men akkurat hva som gjør en slik SMS skadelig for samfunnet, at det er riktig å forby den, kan jeg ikke forstå.

I Norge er det forbudt å reklamere for alkohol. Et slikt forbud er unikt og særnorsk. Dette, til tross for at alkohol er en lovlig vare, som konsumeres av det store flertallet av den norske befolkningen.

Forbudet mot alkoholreklame burde fjernes, eller i det minste få en grundig totalrenovasjon. Det er nemlig ikke mangel på eksempler der dagens lovverk fører til håpløse utfall.

I fjor ble et lite, Stavanger-basert bryggeri truet med bøter av Helsedirektoratet for brudd på alkoholreklamelovgivningen. Det var ikke fordi de hadde blitt Vålerengas hovedsponsor eller brukt millioner på en stor TV-kampanje. Neida, de ble truet med bøter fordi en privatperson hadde lagt ut et bilde av ølen deres.  

Forbudet mot alkoholreklame burde fjernes

Ja, du leste rett. Forbudet mot alkoholreklame er så strengt at bryggerier blir truet med bøter fordi enkeltpersoner deler bilder av ølen deres. Dessverre er dette langt fra det eneste eksempelet:

Restauranter som pynter med tomme vinflasker bryter loven, siden det anses som alkoholreklame. Barer som deler ut vann eller annen alkoholfri drikke i et ølglass kan miste skjenkebevillingen. I Bodø ble det sendt ut en ulovlig invitasjon til en politisk debatt. Arrangørene hadde skrevet «vi serverer pølser, pils og politikk» i invitasjonen.

Det er også forbudt å reklamere for øl-ingredienser (som humle) og alkoholfri øl, og dersom du som utested-eier bruker en drink-emoji på facebook, ja da kan du bli straffet for det også.

Vi er mange som drikker alkohol i dette landet. Da kan vi med fordel ha en alkohollovgivning som ikke får folk til å himle med øynene hver gang den håndheves.

Powered by Labrador CMS