Universitas anmelder By:larm:

Smittsom drømmepop

Det er to ting som aldri ser ut til å gå av moten. Levis 501 jeans, og psykedelisk musikk. Det er vanskelig å se buksene til Whammyboy gjennom folkemengden, men ikke det psykedeliske.

Whammyboy

• Revolver
  • Når: Fredag 21:00

«Det er helt stappa», skriker fyren som står ved siden av meg, og jeg må si meg enig. Denne konserten hadde nok fortjent en større arena. Whammyboy har teft for å skrive fengende poplåter, og det har ikke gått uoppdaget. Tidligere på dagen ble han belønnet med Nopa-stipendet, som årlig blir tildelt landets mest lovende unge låtskrivere. Det er altså ikke uten grunn at det er trangt mellom veggene i kjelleren på Revolver.

Begynnelsen er litt ujevn og blir preget av en vokal som drukner i lyden av trommene. Heldigvis tar en fyr fra publikum ansvar og skriker ut at de må få opp volumet. Jeg sier takk til hverdagshelten, og vi får endelig et ordentlig inntrykk av det bandet har å by på.

Lett fordøyelig popmusikk med et tydelig psykedelisk preg. Synth melodiene er uimotståelige, og Noah Johansen (Whammyboy) har stålkontroll når det kommer til å sette sammen kompakte og effektive poplåter. Han har også et talent for å skape minneverdige refrenger, flere av låtene har stort potensiale for allsang. Dette får vi allerede bevist når den største låta «Rocking with you», spilles til publikums store begeistring.

Du trenger ikke å høre mange av låtene for å finne ut hvor Whammyboy henter inspirasjonen sin fra. Flere av låtene kunne gått for å være b-sider fra Tame Impalas’s Currents. Det er et kompliment, men gir også en følelse av at man kanskje har hørt det før. Det er lite å si på fremførelsen av låtene, som sitter godt, men lydbildet blir noe ensformig og tamt. Når Whammyboy først bryter opp den drømmende popmusikken med en mer funky låt, viser det at det bor mer i bandet, og publikum takker for de rappe og lekne gitarriffene med å bryte ut i dans.