Intens bin Laden-jakt

Publisert

# Zero Dark Thirty

# Regi: Kathryn Bigelow

Med: Jessica Chastain, Jason Clarke, Joel Edgerton

Premiere: 8. februar

Jakten på Osama bin Laden i kjølvannet av 11. september strekker seg over ti lange år og gjennom flere land. Zero Dark Thirty lager en sammenhengende fortelling om den lange veien fram til aksjonen som tok bin Ladens liv i 2011. Men det er ikke storpolitikken og terroraksjonene som er i fokus i denne filmen. I stedet følger vi jakten på mikroplan, gjennom CIA-agenten Maya, spilt av Jessica Chastian, og hennes nitide arbeid i jakten på verdens mest ettersøkte mann.

Regissør Kathryn Bigelow gjorde seg for alvor til et stort Hollywood-navn med den Oscar-vinnende filmen The Hurt Locker i 2008, og Zero Dark Thirty har mange likhetstrekk med denne. Selv om Bigelows filmer er satt i krigssoner er de relativt action-fattige. Hennes sterkeste kort er hennes evne til å skape nerve, og det kommer godt til uttrykk her. Filmen er 157 minutter lang og hovedpersonens etterforskning går flere ganger helt i stå, uten at det blir kjedelig av den grunn. Spenningen og nerven er så til stede i flere av scenene at du ikke kan unngå at hjertet banker flere ekstra slag i minuttet. At filmen også føles svært realistisk er med på å gi den emosjonell slagkraft.

Skuespillerprestasjonene er jevnt over svært gode. Flere av de mange birollene som dukker opp i løpet av filmen er kjente fjes, men hovedrollene bekles av relativt ubeskrevne blad. Særlig Jessica Chastain må trekkes fram. I sin rolle viser hun effektivt hvilken personlig påkjenning det er for Maya at årene går uten at resultatene kommer. Zero Dark Thirty er nominert til flere Oscar, og Chastain legger her inn en sterk søknad til prisen for beste kvinnelige skuespiller.