Vær forberedt på å miste falskt blod og verdighet for å få plass hos denne gjengen.

Teater Neuf

• Hva: Teater
  • Hvor: Chateau Neuf
  • Når: Varierer

— We have a lot of murder here.

Det er ikke akkurat det første en forventer å høre når man ankommer en studentforening søndag morgen. Men på øvelse med gruppen Teater Neuf kan alt skje. Nysgjerrigheten er uten tvil vekket. Etter at pandemiske tilstander la lokk på vårens oppsetning av Macbeth, er gruppen nå tilbake med full fyr. Og dårlig tid. Det er få uker til gjengen på ny inntar scenen med et av Shakespeares kortere stykker, kun tre timer langt, og tiden er inne for å skoleres i teaterets viktigste kunst: død.

Men ikke bare teatralsk død à la sluttscenen til Romeo og Julie. I dag står kamp med luftsverd på agendaen. Lyden av stønn og rop skjærer gjennom luften idet samtlige skuespillere får halsen skåret over av motstanderens pekefinger. Nærkontakt er uunngåelig når du skal drilles i denne lærde kunsten. Opplegget er med andre ord ikke helt koronavennlig, men med observasjoner er det mulig å bli klok på de grunnleggende teknikkene. Du må virkelig selge lyden av smerte for å få det til å virke troverdig. Skrik! Stønn! Så lenge det høres ut som om innvollene dine er i ferd med å farge bakken, funker det. Har du behov for å gi uttrykk for undertrykte følelser? Lyst til å gjennomføre hypotetiske drapstanker i trygge omgivelser uten å havne bak lås og slå? Her er det fritt frem.

Fra fjorårets foreningsspesial: Moro med Morrari

Tidligere har gjengen hatt kurs i slampoesi og laging av falskt blod. Sistnevnte får skuespillerne i fyr og flamme. Idet en av dem får et luftsverd hugget inn i hoften, spør en av sjefene som overværer aktiviteten, hvor det er best å plassere en pose med falskt blod. Svaret kommer kjapt. Bra, nikker sjefen anerkjennende. Vi må ha mer blod. «Mer blod! Mer blod! Mer blod!» brøler gjengen i kor. De har bakgrunn fra vidt forskjellige studiegrener — fra robotikk til arkitektur. Men intet knytter en gruppe mennesker med vidt forskjellig interesserer sammen mer enn teoretisk myrderi.

Denne foreningen er ikke for de som ser etter noe lettbeint å drive med ved siden av lesesalen. Flere timer med pugging av replikker og blanding av blod må legges ned om du får plass her. Audition arrangeres årlig på begynnelsen av høstsemesteret, og bare de heldige får plass. Kun 14 av 50 oppmøtte fikk innta rekkene i år. Fortvil dog ikke om du ikke rakk denne høstens ildprøve. Om ekstra mannskap trengs til løpende forestillinger, lyses nemlig plasser ut. Dersom du er på utkikk etter et sted å prøve deg før du tar neste steg til undergrunnens Fight Club, kan dette være et trivelig sted å starte.