Jobber hardt: Jonas Benyoub gir alt fra første sekund.

– Imponerende scenetekke

Det er forfriskende med rappere som ikke tar sitt publikum for gitt og gir alt gjennom en hel konsert.

Jonas Benyoub

• Def Jam-scenen, Havna 0150

Et av de lokale innslagene på Havna-plakaten er Oslorapperen Jonas Benyoub. Han har fått utdelt den minste scenen, men virker glad for å i det hele tatt være invitert. Med et smittende godt humør og høy energi gyver han løs på oppgaven sin med å underholde SALT-publikummet. Det er tydelig at Benyoub ikke forventer at forsamlingen skal gi ham noe gratis. Han takker sine trofaste fans, og sier at de som aldri før har sett ham live skal få servert et forrykende show. Gjennom hele konserten opprettholder han et svært imponerende tempo på rappingen. Der mange rappere ofte hviler seg på playbacken halvparten av tiden, og håper publikum ikke skal legge merke til det, faller ikke Benyoub i den fella.

Jonas Benyoub var ikke den eneste som imponerte på Havna: Norges fremtidige popdronning?

Selv om de som går i joggedress, slik Benyoub gjør, sjelden er de som jogger mest, indikerer den unge rapperens lungekapasitet at han er et unntak. Det er tydelig at det er hardt arbeid og ikke tilfeldigheter som har gjort at han har kommet dit han er. Konserten tar seg også oppskriftsmessig opp mot slutten. Låta «El Diablo» fenger, og Benyoub proklamerer at det er varmere enn i en sauna. Selv om DJ-en virker å være på opplæring ved at Benyoub flere ganger må be ham om å skru opp beaten eller starte låta på nytt, preger det ikke konserten altfor mye. På siste låt forlanges det allsang, og det synges med på den mest kjente låta, «Youm Wara Youm». Man er nødt til å la seg imponere av Jonas Benyoub og innsatsen han legger ned for å gi publikum valuta for pengene.

Denne konserten rørte Universitas' anmelder: Med følelsene utenpå kroppen