Befester sin posisjon

Med fjorårets debutplate etablerte Hanne Kolstø seg som en original popmusiker. Med plata Flashback er hun tilbake.

Bandets musikalske uttrykk er mildt sagt eklektisk.

# Hanne Kolstø

# Scene: Blå

Når: Fredag 14. september

Etter et år med hyppige konserter i både inn- og utland, har Kolstø og bandet hennes innarbeidet en viss rutine. Trioen fyller scenen med synther, perkusjon, gitarer – og selvtillit. Bandets musikalske uttrykk er mildt sagt eklektisk. Melodi, tekst og akkorder er i klassisk singer/songwriter-tradisjon. Fremførelsen, derimot, gir assosiasjoner til en mer elektronisk verden, hvor loop-pedaler og analoge synther står i høysetet.

Bandet utforsker dette interessante spenningsfeltet mellom skranglete organiske instrumenter og data-tighte trommelooper. Det er påfallende hvor mye noen få akustiske instrumenter stikker seg ut i et ellers elektronisk lydbilde, og Hanne Kolstøs sjanger-crossover fungerer stort sett bra. At kassegitaren er sur, fører dessverre til at kontrasten mellom organiske strenger og synth kan bli litt for skarp, men alt i alt holder bandet hodet over vannet.

Låtene har kreative arrangementer, noen ganger med vokal-looper eller backing track som fundament, andre ganger med alt direkte spilt av de tre musikerne på scenen. Musikken bærer preg av å være gjennomarrangert – det ikke er rom for særlig improvisasjon. Sånn må det kanskje være for å gjenskape det komplekse lydbildet fra platene hennes live med bare tre musikere.

Musikerne virker trygge i sine roller, men viser altså liten vilje til å trå utenfor denne komfortsonen. En mer leken holdning til musikken, med mer frihet til å improvisere, ville kanskje gitt noen av låtene det ekstra overskuddet de mangler. Når det er sagt, er det imponerende med så detaljrike fremførelser av et variert repertoar – og bandet mangler på ingen måte spilleglede.

Hanne Kolstø er en aktiv og karismatisk frontfigur. Hun har et fullstappet Blå i sin hule hånd, og forteller akkurat nok små historier mellom låtene. Med en eksentrisk klesstil og matchende stemme presenterer hun sin nye plate på en solid måte, og gjør publikum sultne på mer. Kolstø er en annerledes syngedame, og forsvarer sin posisjon som original popmusiker i 2012.