FORHISTORISKE: Ingen vil heve øyenbrynene om du nevner Dinosaur Jr. og Nirvana i samme setning. Derfor er det synd at J Mascis og hans dinosaurer lusket avgårde uten å være sultne på Oslo-publikummet.

Dølle dinosaurer

Du gikk sannsynligvis glipp av den største konserten på flere år på Chateau Neuf. Kanskje var det like greit.

# Dinosaur Jr.

# Scene: Betong, Studentersamfundet

Tid: Torsdag 21. februar

Hvor var du torsdag kveld? Du burde vært på Dinosaur Jr.-konsert. Ikke fordi det var så vanvittig bra, men fordi booking-gjengen på Studentersamfundet virkelig har fanget en av alternativ-rockens storfisker. Nettopp derfor var det fint å se at Oslo-publikummet kjente sin besøkelsestid denne torsdagen: kjellerlokalet var fylt til randen av «the usual indie suspects» i alle aldre, dog stort sett menn. Dinosaur Jr. er tross alt et av de mest toneangivende indie-/alt.rockbandene fra nittitallet, og har påvirket band som Pixies og Nirvana.

Som på de fleste av bandets plater er det støyete (solo)gitarspill, suggererende og aggressiv bassing, og frontfigur J Mascis’ dronete vokal som utgjør lydbildet. Og ja, hvis du lurer, Mascis er glad i å spille gitarsoloer på konsert. På platene føles sjelden soloene unødvendig lange, men i konsertsammenheng virker Mascis mer som en indierockens Carlos Santana: Han vet ikke når nok er nok. Bandet har en del minneverdige vokalmelodier, men der vokalen er kledelig mikset bak i lydbildet på platene, drukner den dessverre helt på flere av låtene under konserten.

Vokalist J Mascis er kjent for å være en avslappet fyr. Hele bandet ser ut som tre lærere i 50-årene, du vet de som tviholder på en ungdommelig stil og danner lærer-coverband på skoleavslutninger. Avslappetheten gjør seg også gjeldende i kontakten med publikum. «Snakkinga» mellom låtene begrenser seg nesten utelukkende til bassist Lou Barlows små utrop og grynt. Det virker som konserten i det hele tatt er en arbeidsetappe for trioen som danna bandet i 1984. De store klimaksene underveis mangler, og konserten virker lite planlagt og ytterst lineær med tanke på den helhetlige dynamikken. Når det er sagt er nok blodfansen fornøyd, i hvert fall er det over middels entusiasme å spore hos de som har karra seg nesten fram til scenen.

Ja, takk til flere Betong-konserter med band av dette kaliberet. Slike konserter viser at Studentersamfundet kan måle muskler med større scener som Rockefeller. Forhåpentligvis har neste storbooking en bedre dag på jobben.