Rører ikke: -Fargene, bruken av klare og sterke farger, er uvant og interessant, men motivene rører ikke ved noe i tilskueren og det hele blir kjedelig, skriver vår anmelder.

Ikke helt der

Norske grafikere stiller ut Ingri Egeberg i sine lokaler. Utstillingen fremstår som tannløs og blass på tross av sterk farger.

We are already there

• Av: Ingri Egeberg
  • Sted: Norske grafikere

Ingri Egeberg er en allsidig kunstner som jobber med både grafikk, maleri og tegning. Egeberg, som er utdannet fra Statens Høgskole for Kunsthåndtverk og Design i Bergen, har hatt separatutstillinger siden 1976, blant annet ved Bergen Kunsthall, Trondheimkunstforening og Tegneforbundet.

Norske Grafikere lover nye, unike trykk som ikke er vist før.

Utstillingen finner sted i Norske Grafikeres lokaler i Tollbugata. 32 trykk henger i et stort hvitt rom. Trykkene er minimalistiske, de karakteriseres av enkle strektegninger og sterke fargefelt. Utstillingen heter We are already here. Reise og vann går igjen som motiver, med titler som «Vann – morgen», «God reise», «Ved havet – bølge», «Reisefeber», «Badedyr», «Sel».

Med en tittel som We are already there og motiver som vann og reise virker det nærliggende å tenke på flyktningesituasjonen ved Middelhavet. En slik forventning blir aldri innfridd. En badende kvinne i solnedgang står i sterk kontrast til døde barn som dupper i sjøen. En slik kontrast kunne fungert, men bilder som «Morgen i Hardanger» gjør at en slik ramme virker søkt. Ikke fordi all kunst må være samfunnskritisk, men ved å skape slike forventninger fremstår det hele som intetsigende og vagt. Fargene, bruken av klare og sterke farger, er uvant og interessant, men motivene rører ikke ved noe i tilskueren og det hele blir kjedelig.