FOTO: ANU VAHTRA

Se og bli sett

Publisert Sist oppdatert

Anmeldelse

# Statens 126. Kunstutstilling Høstutstillingen 2013

Statens 126. Kunstutstilling Høstutstillingen 2013

Hvor: Kunstnernes Hus

Tid: 14. september – 13. oktober

Kuratert av: Den Nasjonale Jury

«What the fuck is wrong with VISUAL CANDY.» Navnet på Cecilie Lind sitt verk beskriver godt førsteetasjen av høstutstillingen på Kunstnernes hus: verkene er tett opptil hverandre og veggene er malt i en varm brun farge. Linds verk består av et gullprydet avlukke med utsmykkede hoder, en fiskebolle og annet nips. I en annen bås vises Mariken Kramer sin film «Patterns of illusion» på to skjermer. Gjennom bruken av barneleken «slå på ring» portretterer Kramer frykten for å havne utenfor, i et lavmælt og rørende verk. Andre verk som er verdt å ta en titt på er Mattias Härenstams intrikate tresnitt og Thomas Østbyes gripende videoarbeid «Out of Norway».

I stor kontrast til det varme og mørke visningsrommet i første etasje, framstår andre etasje som et museum i sin mer tradisjonelle forstand, med luftige, lyse rom. I ett rom finnes få overraskelser: Bilder som kan ligne en dårlig moteserie; verk som består av malingsflekker og uinteressante videokollasjer. Alle som én er de like distanserte og emosjonsløse.

I et annet rom vises perfomance art – et bra initiativ, men uten særlig verdi. Her står også verket «Hunter», som ble tildelt Høstutstillingsprisen. De to gipsede støvlene av nettopp merket Hunter er laget av kunstneren Åsil Bøthun. Juryen beskriver arbeidet som noe som skaper «fruktbar undring» og «tanker om smak, makt, konsum og klasse». Det er flott at juryen har kost seg, men arbeidet virker svært platt for alle oss andre.

Bombarderingen av inntrykk gjør at verkene eliminerer seg selv, og helhetsinntrykket blir dermed håpløst. Den årlige høstutstillingen er elsket og hatet, men køen utenfor vitner iallefall om dens popularitet. Men det er vel ingen som er kommet for å bli imponert. Det viktigste er bare å ha vært der.

Powered by Labrador CMS