Raske biler: Damer med store rumper og penger er velkjent rap-problematikk. Foto: Mohamed Chakiri

Anmeldelse «Tøyen Holding» : Tøyen State of Mind

Rapperne Fredfades og Mest Seff har laget en «instant» nachspiel-klassiker om hovedstadens farligste bydel.

Publisert Sist oppdatert

Tøyen Holding

  • Av: Tøyen Holding
  • Plateselskap: Mutual Intentions

Lukk øynene og la tankene ta deg til en varm sommernatt i hovedstaden. Du er på et nachspiel i et skitten kollektiv på Oslos indre østkant, det lukter sigg og den beske smaken av lunkent øl brer seg over tunga. For noen timer siden var stuegulvet tettpakket av dansende mennesker. Nå sitter folk døsige i en grønn Klippan og diskuterer livets store spørsmål. Du får ansvaret for musikken. Vennene dine vil ha noe chill, noe laid-back, noe kredibelt. Det er da du setter på Tøyen Holding.

Undergrunnsrapperne bak plata, Fredfades og Mest Seff, går hardt ut. «Vi lager instant classics. Tøyen Holding EP er norske Illmatic». Sammenligningen med Nas’ legendariske nachspiel-klassiker er drøy, men dette er amerikansk 90-talls gangsterrap i norsk drakt. Over jazzy beats spytter de freidige punchlines om festing, penger og damer med store rumper.

Med seg på plata har de fått seg et stjernelag bestående av den hypede King Skurk One, den ikke fullt så hypede Pumba, jazz-musikeren Kristoffer Eikrem og Ivar Strå, en karakter som beskrives som «svært så obskur og lyssky», men med en Telemark-dialekt mistenkelig lik hip hop-kometen Ivan Ave sin. Duoens sterke beats og tekster står egentlig fjellstøtt alene, men gjestenes tilstedeværelse på «247» og «Gelendewagen 1982» gjør dette låtene til platens sterkeste.

Det er langt fra Tøyen til Queens, men i Norge er den belastede bydelen kanskje det nærmeste man kommer. Tøyen Holding kommer kanskje aldri til å få samme status som Illmatic, men guttas rapping om og for nach passer perfekt for en varm Oslo-natt.

Powered by Labrador CMS