Bygdedyret er tilbake

Et høyst velkomment comeback.

Bygdedyret

• Av: Joddski
  • Plateselskap: Mosvolddalen Records

Nordlandsrapperen Joddski er å anse som en veteran innen norsk hiphop. Sammen med Poppa Lars markerte han seg med Tungtvann allerede på slutten av 90-tallet. Bygdedyret er Joddskis fjerde soloalbum siden duoen ble oppløst i 2007.

Bygdedyret tar et etterlengtet steg tilbake den klassiske hiphop-sounden. I en tid hvor sjangeren er emne for eksperimentering og utvikling er det fint å bli minnet på hvor det hele startet. Tung bass og bestemte rytmer, som kjennetegner 90-tallshiphopen både i og utenfor Norge, er gjennomgående. Med på plata er bergensprodusenten Ciscoe som tilfører solide beats.

Joddski har kanskje vært med lenge, men han leverer fortsatt sterkt både flyt- og tekstmessig. De syv låtene på albumet er skarpe og alvorlige, men leveres med et glimt i øyet. Som alle gode hiphop-album bør, inneholder den også elementer av samfunnskritikk. Spesielt tydelig er dette i «Den vanskelige tia», som er en sarkastisk låt med et krast budskap til dagens medier.

Bodøværingen kan sies å være en pioner innen norsk dialektrap, og det er tydelig at nordlandsidentiteten er viktig. Dette bærer hele albumet preg av, blant annet med gjestevers fra nordlendingene Mats Dawg og Klish på «Ka du venta dæ» og «Djevelen». Første singel fra plata, «Bjørn Sundquist», har allerede generert en del oppmerksomhet. Den er både en hyllest til den nordlandske skuespilleren, men også en reintroduksjon av rapperen selv.

Med Bygdedyret befester Joddski atter en gang sin posisjon som tungvekter innen norsk hiphop. Til tross for at plata bare består av syv låter, inneholder den mer enn nok til å imponere. Det hele er et strålende comeback.