Dansk delikatesse

Scarlet Chives ønsker med sitt andre album å bevege seg vekk fra melodisk pop. Albumet er krevende og vågalt, og lykkes med å skape sitt helt unike uttrykk.

This Is Protection

Av: Scarlet Chives

Plateselskap: Riot Factory

Danske Scarlet Chives fikk mye skryt for sin konsert på Bylarm i fjor. Debutalbumet fra 2011 ble omtalt som elegant, overraskende og unikt, og bandet leverer godt også på det andre albumet, This Is Protection. Her inviterer danskene lytterne inn i en annen galakse med sin sfæriske indiepop. Etter et par gjennomlyttinger er det bare å takke ja til invitasjonen.

Plata, som ble til på en hytte i Sveriges ingenmannsland, er dynamisk og drømmende. Vokalist Maria Holm Mortensen har en sårbar stemme med stor rekkevidde, og den kommer virkelig til sin rett når hun legger seg i et mørkere toneleie der hun viser tyngde og trygghet. Slik skaper hun en avslappende atmosfære, som tydeligst kommer fram på platas fjerde og beste låt, «Bigger Than the Tall».

This Is Protection er et album det tar tid å like. Iblant tyr bandet til støy som virkemiddel, som eksempelvis i den overraskende avslutningen av låta «Eyes Goes Dim». Mortensens noe sårbare sopran balanserer til dels ut bråket. Lydbildet er gjennomgående stort og svevende, og enkelte av låtene, særlig spor fem «Sohn», kan slik minne om tidlig Pink Floyd. Solide og tighte trommer samler de svevende soloinstrumentene, noe som forener albumet og skaper en helhetlig sound.

Scarlet Chives ønsker med sitt andre album å bevege seg vekk fra melodisk pop. Albumet er krevende og vågalt, og lykkes med å skape sitt helt unike uttrykk. Bandet spiller på Blå 5. oktober. Vær der.