Deilig dystert på dørstokken

Kom inn, slipp meg inn er et dypdykk i minner, tanker og hemmeligheter vi brenner inne med. Resultatet er intelligent og akkurat passe dypt.

Kom inn, slipp meg inn

Plate

Av: marOder

Plateselskap: Duplex Records

Med plateselskapet som står bak humorband som Black Debbath, Hurra Torpedo og Bare Egil Band i ryggen, hadde det ikke vært utenkelig om marOder også var tungpolitisk og rampete. Men dette bandet tuller ikke. Med Black Debbath-gitarist Aslag Guttormsgaard i spissen, har trioen spilt tung, psykedelisk slowrock siden 2009, og andreplata Kom inn, slipp meg inn fortsetter i samme spor – med hverdagsfilosofiske, underfundige tekster, deilige riff og innslag av utradisjonelle instrumenter som trekkbasun, hammondorgel, eksospotte, klokkespill og mini-casiosynth. Det er oppfinnsomt, og det funker som bare dét.

Den mørke klangen fra gitar og synth i tittel- og åpningslåta gir frysninger nedover ryggen. Det er så stemningsfullt at bildene nærmest males foran øynene på lytteren. Det ligger et dystert slør over mesteparten av plata, som såvidt løftes litt rundt to låter midt i; de raskere, fengende riffene i «Nytt liv», og kanskje spesielt de melodiske, deilige signaturklokkene i «Vandringsmann», gir midtpartiet en litt lystigere tone, og er med på å gjøre plata mer helhetlig og sammensatt.

Vokalist Aslag Guttormsgaard skriver personlige tekster; spekket med observasjoner, spørsmål, tanker og fenomener han møter i hverdagen. Og her drar bandet lytterne med seg. Plata er nemlig et dypdykk i minner, tanker og hemmeligheter vi brenner inne med. Resultatet er intelligent og akkurat passe dypt.Kom inn, slipp meg inn er stemningsfullt, psykedelisk og rett og slett utrolig bra. Slipp marOder inn i varmen!