Et møsterverk: Kjetil Møster gjør nøyaktig det han vil og befester dermed sin rolle som en av Norges mest spennende og fremadskuende jazzmusikere. Foto: Andre Løyning

Et Møsterverk!

Med When You Cut Into The Present befester Kjetil Møster rollen som en av Norges mest spennende og interessante jazzmusikere.

When You Cut Into The Present

• Av: Møster!
  • Plateselskap: Hubro

Det oser kvalitet når saksofon-virtuos Kjetil Møster og hans supergruppe knaller til med en plate så grenseoverskridende at det blir meningsløst å snakke om sjanger. Til tross for at When You Cut Into The Present kan ses på som en eksperimentell progressiv jazzplate, beveger Møster seg lekent i et vidt musikalsk landskap.

Åpningslåten «Nebula and Red Giant» er psykedelisk, rå og intens med ekstrem improvisasjon over Hans Magnus Ryans (Motorpsycho) distortion-gitar og Nicolai Eilertsens (Big Bang, Elephant9) energiske basslinjer. Videre følger røffe og tilbakelente «Bandha» med et gjennomgående klassisk blueskomp, og et lydbilde som veksler mellom det gigantiske, voldsomme, og det helt enkle.

«The Future Leaks Out» er en eksperimentell og klaustrofobisk låt, med et dissonerende lydbilde over en dunkende basstromme. Møster roer så det hele ned med en nydelig og følsom solo på «Journey». Albumet rundes av med «Soundhouse Rumble», en låt som bygges rundt et tradisjonelt saksofonriff. Her briljerer Kenneth Kapstad (Motorpsycho) med groovy rocketrommer før Ryan avslutter albumet med en heftig gitarsolo.

When You Cut Into The Present er en plate der tradisjonelle former blir utforsket og utfordret med store innslag av improvisasjon. Kjetil Møster er ikke lenger i bakgrunnen for etablerte artister som Lars Vaular og Röyksopp. Med Møster får han lov til å gjøre nøyaktig det han vil og befester dermed sin rolle som en av Norges mest spennende og fremadskuende jazzmusikere.