Sjarmerende søsterfolk

Lily & Madeleine

Plate

Av: Lily & Madeleine

Plateselskap: Asthmatic Kitty Records

Hørt det før? Flinke søstre som synger og spiller sammen? Nei, det har du faktisk ikke. Ikke på samme måte som Lily & Madeleine.

Som for så mange andre for tiden startet det hele på Youtube. Låta «In the Middle» ble raskt en farsott da søskenparet la den ut på nettstedet i januar i år. Siden vanket det EP-innspilling med påfølgende platekontrakt på indieikonet Sufjan Stevens sitt selskap, Asthmatic Kitty Records. Fullengderen som de nå gir ut, spilte de visstnok inn på bare tre dager. Det har skjedd mye på kort tid, men resultatet låter ikke forhastet av den grunn.

Hvis du liker First Aid Kit, er sjansen stor for at du liker disse to. Selv om fellestrekkene er mange, har Lily & Madeleine likevel nok egenart og talent til å unngå å bli en blek kopi av de svenske sjangerfrendene.

Vokalharmoniene utgjør i god folkpopånd det bærende element skiva igjennom. Søstrenes vokaler snirkler seg sømløst rundt hverandre, ofte tostemt, andre ganger krystallklart unisont – hele tiden perfekt avstemt hverandre. Det tidvis slentrende gitarspillet er stort sett mer sjarmerende enn sjenerende, og blir titt og ofte fint rammet inn av velarrangert strykespill. Og når Lily & Madeleine i tillegg skriver gode tekster og sterke melodier, er det ikke stort mer man kan ønske seg. Etter utallige gjennomlyttinger er det fortsatt vanskelig å trekke fram noen spesielle høydepunkt. De kommer på løpende bånd.

Å platedebutere i en alder av 16 og 19 år er få forunt. Enda færre gjør med like stor bravur som Lily & Madeleine. Det er bare å håpe at de tar turen til Norge snart.