Ctrl+C, Ctrl+V

# Forandring og frykt – Barack Obamas USA

# Av: Tove Bjørgaas

Forlag: Cappelen Damm

Tove Bjørgaas jobbet som utenrikskorrespondent for NRK i USA fra 2006 til 2010, og i boka Forandring og frykt gjør hun opp status for Barack Obamas presidentperiode etter snaue tre år i Det hvite hus.

Utgangspunktet er ambisiøst: Bjørgaas ønsker å forklare hvorfor Obama ikke har fått gjennomslag for de store forandringene han gikk til valg på, og for å vise dette tar hun for seg alt fra utenrikspolitikk til finanskrise, utdanning, demografi og raseforskjeller. Forfatteren mener Obama har gapt over for mye, og han møter motstand mot store reformer i et land hvor folket er grunnleggende skeptiske til forandringer og offentlig styre. Kanskje kan det samme sies om Bjørgaas’ bok: Analysen bærer til tider preg av å skrape i overflaten av de mange og store temaene hun tar opp.

Forfatteren har truffet folk fra alle samfunnslag i Obamas USA. Boka fungerer best når dette materialet brukes aktivt, eksempelvis i de avsluttende kapitlene om de sosiale forholdene til afroamerikanerne. Disse kapitlene er imidlertid et unntak, og alt for ofte blir menneskene og intervjuobjektene plassert som statister i en ellers faktatung tekst. Bjørgaas lener seg på statistikk og analyser fra amerikanske journalister og kommentatorer, noe som igjen gir den politiske analysen et preg av klipp og lim.

Forandring og frykt er først og fremst en god innføringsbok om nyere amerikansk politikk. Dersom forfatteren hadde brukt sitt eget materiale mer aktivt, kunne den blitt vesentlig mer lesverdig enn et 250 siders langt korrespondentbrev.