Fengende fra avmaktens korridorer

Klimaspillet

Sakprosa

Av: Bård Lahn

Forlag: Flamme Forlag

I Klimaspillet inviterer Bård Lahn deg med på verdens mest langdryge krangel om regninga. Du vet, den krangelen som nå i november har gått i reprise på enda et såkalt COP-møte, denne gangen i Warszawa – om hvordan klimaendringene skal stanses og hvem som skal betale for det.

Det høres kanskje ikke all verdens sexy ut. Utslippskutt er jo ikke sexy; det svir og er umulig å fordele helt rettferdig. Derav krangelen. Men samtidig som Lahn med en overraskende habil forfatterstemme formidler akkurat hvor trøstesløse tilstandene kan være når FN flyr første klasse inn til nok et toppmøte for å prate klimatiltak, presterer han også å få leseren til tidvis å holde pusten i påvente av neste vendepunkt i misæren. Kan innlegget fra den lille, utrydningstruede øystaten røske opp i de fastlåste forhandlingene? Vil de neste setningene fra Obama-administrasjonen stå i stil med innledningen om at «The United States is back» etter årevis med Bush-tørke?

Som norsk miljøverner og etter hvert delegasjonsmedlem har Lahn selv deltatt på alle klimamøtene vi tas med på i boka, og det merkes. Klimaspillet er forbilledlig pedagogisk bygd opp, med selvopplevde, ofte småabsurde scener fra forhandlingene, problemstillinger som tålmodig bankes inn i leseren og frampek som gjør at man grugleder seg til det skjebnesvangre toppmøtet i København. Det er også like deilig som det er skummelt å bli vist hvilke svært menneskelige svakheter og dynamikker som spiller inn – og tidvis blir avgjørende – selv på et FN-toppmøte. Her har du de trøtte og hissige statslederne, toppdiplomaten som bryter sammen i gråt foran flere tusen konferansedeltakere og delegaten som slår hånda til blods i desperasjon etter å få ordet.

Okei, man må kanskje være bitte litt spesielt engasjert for å digge en innsiderapport fra de internasjonale klimaforhandlingene som ikke engang partene selv alltid er interessert i. Men med Klimaspillet klarer Lahn fint å overbevise om at det bør vi være, alle mann.