Bærbar bæsj

Det er bare å gratulere. Bergenserne i Turbo Tape Games har klart å lage et av tidenes dårligste mobilspill.

Villmark Sanatoriet

• Av: Turbo Tape Games
  • Plattform: Iphone

Man forventer ikke mye når man setter seg ned med et mobilt skrekkspill basert på en norsk filmlisens. Men man forventer i det minste at man skal bli litt skremt, at innholdet skal gi mening og at spillet skal henge sammen rent teknisk. Villmark Sanatoriet klarer ingen av delene.

Du befinner deg i et nedlagt sanatorium og må finne en vei ut. Det oppsummerer egentlig handlingen i Villmark Sanatoriet. Som navnet tilsier er spillet basert på skrekkfilmen Villmark 2. Det skumleste med hele opplevelsen er imidlertid traileren fra filmen som spilles av hver gang du åpner appen. Det hele lukter bestillingsverk lang vei; dette er noe som er slengt sammen i løpet av et par uker som en del av filmens markedsføringsapparat.

Det første som slår deg når du spiller Villmark Sanatoriet er det elendige kontrollsystemet. Du skal liksom bevege deg fram og tilbake ved å trykke på skjermen, men i ni av ti tilfeller registrerer ikke spillet at du har gjort noe. Dette er frustrerende, og man bruker trolig mer tid på å febrilsk hamre over skjermen i et desperat forsøk på å drive spillet videre enn på noe annet.

Men selv dårlig mekanikk kunne vært unnskyldt av godt innhold. Dessverre kan Villmark Sanatoriet knapt sies å ha noe innhold i det hele tatt. Alt du gjør er å gå inn i et rom for å finne en gjenstand som kan få deg gjennom en låst dør eller opp en blokkert trapp. Man finner blant annet en lommelykt som kan hjelpe deg å se bedre, og underveis må du plukke opp batterier for å unngå at lommelykten går tom for strøm.

I tillegg til et udugelig kontrollsystem, dukker det stadig opp tekniske feil som gjør det nesten umulig å komme videre i handlingen. Det eneste som ikke holder lavmål i Villmark Sanatoriet er lyddesignet. Det er ikke spesielt bra, men er til gjengjeld ikke helt katastrofe heller.

Det er litt trist å slakte spillet til en ellers ganske spennende norsk indieutvikler. Turbo Tape Games kan utvilsomt bedre, og det mistenkes at en kort utviklingstid og få ressurser er årsaken til denne katastrofen. Det er dessverre ingen unnskyldning, og man kan ikke annet enn å fraråde alle på det sterkeste å kaste på bort ni kroner på dette.