Større og bedre! Nei, forresten …

Flere av seriene etterlater leseren med spørsmål av typen: «Hva er det jeg nettopp har lest? Hva er egentlig poenget?»

*Forresten 27*

Av: Flere forfattere

Forlag: Jippi forlag

Lurer du på hva som rører seg i de norske tegneseriemiljøene utenfor det kommersielle stripeformatet? Da er tegneserieantologien Forresten fra Jippi forlag en god start. Det virker litt som antologien slipper til alt og ingenting. Flere av seriene i siste utgave – solgt inn som «større og bedre enn noen gang» – etterlater leseren med spørsmål av typen: «Hva er det jeg nettopp har lest? Hva er egentlig poenget?». Likevel er det veldig mye her som virkelig er bra.

Det starter godt med surrealistisk humor fra Anders Nilsen og hans «Middag og en lur» – som rett og slett handler om en middag og lur, men sett fra perspektivet til en hakkespett og en annen fugl. Tankevekkende, morsomt og enkelt. Det er dog også noe virkelig tungt – og bra – slik som «Soga om Olav Sleggja» av Øystein Runde, «Katten» av Frøydis Sollid Simonsen og «Kuren» av Kristian Hammerstad. Alvorlige og spennende historier med gode sluttpoenger. «Brakk» av Roy Søbstad er det nærmeste vi kommer det klassiske stripeformatet – selv om det er helside – og gir en lett pause fra det tyngre eller surrealistiske og sære innholdet i Forresten.

Tegneserieantologien har tross dobbelt sideantall og enkelte serier i farger, også økt prisen fra 50 til 120 kroner. Før var Forresten mer et tegneserieblad. Nå faller det mellom to stoler, og det er ikke godt å si om det er et blad, tidsskrift eller en bok. Større? Ja. Bedre enn før? Ikke nødvendigvis.