Tematisk: Det er interessant å se hvor like Much og Vigeland er. Foto: Vegard Kleven

Myth busters

Sammenstillingen av Edvard Munch og Gustav Vigeland er mer biografisk enn kunstnerisk interessant.

Vigeland + Munch

• Kurator: Trine Otte Bak Nielsen, Munchmuseet
  • Sted: Munchmuseet

Vigeland + Munch er den tredje utstilling i serien + Munch som sammenstiller Edvard Munch med seks andre nasjonale og internasjonale kunstnere. Ifølge museet er målet med serien å sette kunstnerne i relasjon til hverandre på måter som skal åpne for nye lag av mening i deres verk.

Munch og Gustav Vigeland levde samtidig og kun seks år skilte dem i alder. Utstillingen som har fått undertittelen Bak mytene hevder at de to egentlig var på god fot og beundret hverandre, og ikke var fiender, slik mange tror. Koblingen mellom Munch og Vigeland er lagt opp kronologisk og tematisk. Temaene er blant annet erotikk, død og angst. Blant verkene som har blitt sammenstilt er Monolitten av Vigeland og Menneskeberget av Munch, et verk han også har modelert i gips. Det er gjort plass til tegninger av Vigeland, og det er også et eget rom viet Munchs mindre kjente skulpturer.

Relasjonen mellom kunstnerne er viet mye plass, illustrert blant annet gjennom undertittelen og kartene som viser den geografiske nærheten mellom kunstnernes liv. Den tematiske sammenligningen er interessant. Å se at de begge jobbet med lignende tema og å bli presentert for flere utgaver av motivet, inviterer til refleksjon og en mulighet til å se verkene med nye øyne. De andre, mindre kjente sidene av deres kunstnerskap er også spennende. Der sammenstillingen med van Gogh gikk inn i selve bildet og satte fokus på kunstnerens egenart – fargevalg, penselstrøk, linjer, lys, stofflighet – ligger fokuset i denne utstillingen på samtiden og det biografiske. Nok en gang lykkes museet å belyse en ny side av kunstneren Munch.