Med Westerdals er ikke venting nødvendigvis kjedelig.

KØKUNST: Selv før du slipper inn i lokalet er ventekonseptet i gang, med kommunikasjon i køen.

# Please wait

# Av: Grafisk design på Westerdals (School of Communication)

Sted:Grafill, Rosenkrantz gate 21

Tid: Lørdag 21. april

Visste du at du bruker 62 minutter av dagen på å vente? Til sammen rundt syv uker i året? Kanskje sitter du og venter akkurat nå. På bussen, kjæresten, middag, eller bedre tider. Studentene i tredje klasse grafisk design på Westerdals har ventet en stund på å få vise fram prosjektet Please Wait. Før den store åpningen i Rosenkrantz gate, må de besøkende selvsagt vente i kø utenfor før de får komme inn og oppleve. Med kølappen i hånda og buttons med «badeballen» (mac-symbolet for å vente) på jakka, kan de besøkende sette seg i venterom, høre på ventemusikk, eller se film om venting.

Studentene som venter på å bli grafiske designere har tenkt på det aller meste, og fått med seg flere kunstnere som alle har filosofert over hvordan det er å vente. For de fleste har jo ventet en del i sitt liv. På store ting som bomber og dommedag, og små ting som middag eller at helgen skal komme. Måtene vi venter på er selvsagt forskjellige. I Norge liker vi å spre oss ut i venterommet, men er dårlige til å stille oss i kø for bussen. Mens de besøkende beveger seg gjennom utstillingen kommer en hjelpsom «waiter» bort: – Venter du på noe? Hvis du vil kan jeg godt stå her og vente for deg, så kan du gjøre noe annet så lenge? Men det er ikke bare mennesker som venter. Et kamera som står utstilt har ventet på eieren som la det igjen i dyreparken i 1988, strikketøyet ved siden av har ventet på busstoppet siden januar i fjor. Og hva gjør vi mens vi venter? Mange har vel drodlet, brettet papirfigurer, eller stirret på en klokke som nesten ikke beveger seg.

Prosjektet er så gjennomført at til og med dodøra er merket med «worth waiting for».

Please Wait stiller filosofiske spørsmål og framkaller garantert gjenkjennende smil. Prosjektet er så gjennomført at til og med dodøra er merket med «worth waiting for». Og er du fortsatt ikke lei av å vente, kan du få kjøpt ventekalender i butikken. Få med en grønn button også, som minner om at ventetid også kan brukes til å kommunisere. Da er du «pålogget» og klar til å «3D-chatte» med de rundt deg neste gang du venter på bussen. Utstillingen er ikke stor, men viser mange sider ved det å vente, og fantasifulle observasjoner gjør Please Wait verdt et besøk. Det er åpent alle dager unntatt torsdag, og det er gratis å gå inn. Hva venter du på?

Utstillingen står til 18. mai