Lyden av valget:

Egen lykkes smed: Christian Ingebrigtsen var på et «rent jobboppdrag» da han i 2009 komponerte og framførte låten «Fremtiden i dag» på Frps landsmøte.

Hvorfor er valgkampene så tonedøve?

Alt i verden handler om politikk, utenom politkk. Det handler som regel om å dumme seg ut mest mulig i retrospekt. Her er et utvalg låter fra valgkampene gjennom tidene vi aldri bør la forvitre i nettets mørke hjørner.

Knut Arild Hareide sa en gang at NRK P3 har valgt en tydelig provoserende verdiprofil og ønsket seg mer lovsang på radioen. Tror ikke det er sånn visa bør gå, for tiden har vist at politikere har veldig dårlig musikksmak.

Christian Ingebrigtsen – Fremtiden i dag

Jeg tror vi med trygghet kan fastslå at Christian Ingebrigsten er best når han covrer norske hits i britisk innpakning. Da tiden i A1 var et ubestridt høydepunkt, var nok Ingebrigtsens opptreden på landsmøtet til Frp i 2009 heller lite å skrive hjem om. Med mysende øyne og nasale toner framførte han en egenkomponert låt om å være din egen lykkes smed og troen på at «en pluss en i lag, blir mer enn to». A1-baben tar seg nok best ut i en trang skjorte, bredbeint i en ørken, og ikke bak et lite elektrisk piano med Frp-logoen på.

Til Nrk sa Ingebrigtsen den gang at det var et rent jobboppdrag og ville ikke si om han selv stemte på partiet. Med hvem vet med den snusleppen.

Ellen Karin Moen – FNB Sang video RIKTIG

Hvem skulle tro at Creedence Clearwater Revivals «Have You Ever Seen The Rain» skulle få sin renessanse gjennom Folkeaksjonen Nei til Bompenger? Denne karaoke-pregede låten tar opp den såre tematikken om å ikke ha råd til å kjøre inn til Sadnes, på grunn av bompenger. Videoen bedriver en slags Powerpoint-propaganda. Med en kombinasjon av partiets løfter, skjermdumper av nyhetssaker om bompenger og litt bilder av små elver. Det blir en genuin allsang-følelse med denne låten fra 2019. Jeg finner det noe tvilsomt at alle de følgende låtene som blir anbefalt av Youtube er greenscreen-lovsang fra Thor Wiik, Personlig kristen og medlem av Partiet De Kristne.

Lage Nøst, Ingrid Liland – Hva mener De Grønne om noe annet enn miljø

Denne låten er riktignok fra valgkampen i 2017, så partiprogrammet ser ikke helt likt ut den dag i dag. Det som enda skinner gjennom Epic Rap Battles-preget over låten. Noe som er positivt med låter (og tilhørende musikkvideoer) som dette, er at det blir så smertefullt tydelig at politikere også er mennesker. Der de står og mimer til låten, litt ute av sync, med sine vrikkende hofter og knyttede, nølende hender. Vil spesielt berømme hun hene som tviholder på mobilen gjennom hele danseinnslaget - det føles autentisk! Jeg kan nok ikke si det bedre enn ene i kommentarfeltet: «Tommel opp, stå på! Men stemmer fremdeles på Liberalistene».