DANKE, ORCA

Publisert Sist oppdatert

Anmeldelse

# Dirty Projectors

# Øyafestivalen, Sjøsiden

# Lørdag 15. august

«It’s not fair, cause you guys are in the rain... And we’re not», konstaterte frontfigur Dave Longsreth vittig. Nei, det blei ikke noe døsig spasmedans slik det burde vært; med pøsregn og sølesprut ville det blitt et skittent prosjekt. Når bandet bak ei av årets tre beste skiver byr til fest, dukker likevel folk opp i uvær.

Indiebandet veit å melke Bitte Orca-suksessen: Kun ei låt minna oss om at de faktisk har fem andre album bak seg. Etter gåsehudåpningen med englestemmen til Angel (!) Deradoorian i «Two Doves», satte kvinnene i gang vokalkappløpet som gjør at mange ikke orker å høre på brooklynbandet. Da går man glipp av noe: Når vokalene leker med hverandre i en slik barnslig harmoni, er det både vakkert og imponerende. Amber Coffman stråler i høydepunktet «The Stillness is the Move», der hun skyter til himmels i en glassklar falsett som det er uvirkelig at hun får til utenfor studio. Også de vriene gitarriffene i denne og andre låter spilles med færre feil enn forventa.

Dirty Projectors er så langt unna folkedans og allsang man kommer. Til det er musikken altfor komplisert. Synkopekaoset som i «Temecula Sunrise» gjør det vanskelig for nye lyttere å følge med, om ikke danse. Dermed forblir det en knallbra konsertopplevelse, framfor å bli en fest.

Powered by Labrador CMS