Universitas anmelder campusmerch:

Dyr og døll PR

«Hvem kjøper egentlig disse?» tenker du. Campusmerchen når ikke populariteten til verken russe- eller revygensere, men fortjener vår ærlige og ufiltrerte mening.

Publisert Sist oppdatert

Utvalgte får eksklusiv genser

  • Høyskolen Kristiania
  • Pris: 16 kr
  • Kvalitet: Polyester > bomull

Høyskolen Kristiania tilbyr som flere studiesteder handlenett i tillegg til hettegensere og annet tilbehør. De kan fås kjøpt på deres nettsider til den nette sum av 16 kr. Det ryktes også at de deles ut til de som skulle ønske det, så lenge man går på høyskolen. Høres ut som et handlenett til riktig pris. I kjent campusmerchstil er handlenettet kun utsmykket med høyskolens egen logo. Heldigvis er logoen litt mer interessant enn mange andre fra før av. Det skulle bare mangle, når de faktisk utdanner folk til å lage fete logoer. Fordelen er nok at logoen ikke likner på noe en ville assosiert med et studiested, men heller Keanes albumcover på plata Perfect Symmetry. Ikke verst. Det er et pluss at hele nettet faktisk er fylt ut, og at logoen fungerer som et slags trykk. Det gjør handlenettet til et av de mer estetiske undertegnede har sett.

Uhøytidelig genser fra høytidelig skole

  • Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  • Pris: 200 kr
  • Kvalitet: Hipp

AHO-studentene er en eksklusiv gruppe på 800 studenter. De har mulighet til å kjøpe en hette- genser i en klassisk gråfarge som en umiddelbart forbinder med skolehettegensere, og som man bør ha god grunn for å avvike fra. AHO-logoen er selvfølgelig printet i gjenkjennelig AHO-oransje. Genseren har et klassisk uttrykk, men det er likevel litt skuffende at en institusjon som på mange måter skal representere kreativitet og nytenking – med rykte på seg om moteriktige studenter – ikke har noen mer iøynefallende trekk ved sin merch. Hadde genseren vært en person, hadde nok hen vært lite selvhøytidelig. Der treffer AHO, for det ser ut som en genser folk faktisk kunne ha gått med uten å være redd for dømmende blikk.

Eldst = mest forutsigbar?

  • Universitet i Oslo
  • Pris: 499 kr
  • Kvalitet: Organisk bomull > polyester

UiO har fått nye hettegensere! Endringen blir dessverre et like stort antiklimaks som da universitetet skulle opp- datere designet på nettsidene sine. Det meste ser likt ut, men logoen kommer i ny font. Slik er denne hettegenseren. Logoen er for så vidt finere enn den gamle. Den klassiske rødfargen er fjernet, og logoen på ryggen er derfor renere og mer avdempet enn tidligere. Ellers er det ikke gjort store endringer, og det er lite å rope hurra for ved denne genseren. Den er stilren, men lite original. Her har ikke grafisk designer tatt seg mye til kunstneriske friheter, hvis det i det hele tatt har vært en grafisk designer inn i bildet. Selv har jeg aldri sett noen gå i UiO-hettegenser tidligere, så det blir spennende å se om dette vil endres ved at det er kommet nye, og så vidt, endrede gensere.

Business først

  • Handelshøyskolen BI
  • Pris: 499kr – 549kr
  • Kvalitet: Sustainable

Den beryktede Handelshøyskolen BI har tatt konseptet campusmerch til et nytt nivå. De har nemlig en egen «Official Brand Store» hvor du kan få alt fra hettegensere og gensere til t-skjorter og accessories. Her er det altså utvalg nok til å mette et stort marked, for markedet skal bestemme. De fleste andre studiestedene har holdt seg til én hettegenser og kanskje én t-skjorte, men det gjør ikke storebror BI. Han går foran og viser at alt kan lages business av. Den mest oppsiktsvekkende genseren deres er den amerikanskinspirerte med årstall og logo midt på brystet. De har kanskje prøvd litt ekstra hardt på BI; de har til og med fått pene unge mennesker til å stå modell for dem inne på campus! De skal ha for å strekke konseptet litt lenger og faktisk gi et utvalg av gensere. Det er virkelig lagt mye innsats i promotering av campusmerch. Det ryktes også at studiestedet har egne solbriller, men undertegnede har ikke lykkes i å finne dem på deres nettsider.

All PR er ikke god PR

  • Oslomet
  • Pris: Gratis
  • Kvalitet: Kløegaranti

Storbyuniversitetet har satt sin egen twist på campusmerchkonseptet. I tillegg til de klassiske genserne og t-skjortene med den rettvinklede logoen i den velkjente avskrekkende gulfargen, har de også lansert et nytt produkt. I samarbeid med studentforeningen Strikk og drikk har Oslomet skapt «Oslomet-lua». Studiestedet stiller med garn i gulfargen du helst skulle ønske du slapp å se igjen og en, ifølge studentforeningens Instagram-konto, veldig enkel strikkeoppskrift. Det spenstige samarbeidet er ikke en dårlig idé, men resultatet går inn i historien som tidenes styggeste lue. Noen mener at all PR er god PR, men det blir vanskelig å si i dette tilfellet. Den idiotsikre strikkeoppskriften har også innebåret at logoen må forenkles, og det er bare en bartliknende greie igjen. Oslomet har tenkt nytt, og de leder absolutt på pris, men produktet er – bokstavelig talt – hårreisende.

Powered by Labrador CMS