Gap opp!
Ginnungagap
Cor
Pro Musica
Koret Ginnungagap første plate
Cor er en oppfordring. Til å åpne munnen. Trekke inn luft. Forme leppene. Og lytte.
Ensemblet Ginnungagap ble startet for fire år siden av 16 sangere med spesiell interesse for renessanse- og samtidsmusikk. Cor tar dermed ikke uventet utgangspunkt i komponister fra femtenhundre- og nittenhundretallet, og selv om musikken spenner over nesten fem hundre år, fra renessansens Italia til den finske samtiden, danner albumet en fin helhet.
Plata begynner med «Who will believe my verse in time to come», et Shakespeare-dikt tonesatt av den norske komponisten Bjørn Kruse. Han har bekledd diktet med en suggererende og vakker melodi, og koret fremfører den overbevisende.
En annen komponist som tar utgangspunkt i diktene til William Shakespeare er den finske komponisten og lingvisten Jaakko Mäntyjärvi. «4 Shakespeare songs» ble skrevet i 1984, og regnes av ham selv for det første seriøse korverket han lagde. I skjæringspunktet mellom det monotone og det eksplosive klarer koret å gi Mäntyjärvi den intensiteten han fortjener. Melodiene er velklingende, og korets presise og pene stemmer kler sangene godt.
Så beveger ensemblet seg fem hundre år tilbake i tid, til Carlo Gesualdo de Venosas velklingende gregorianske melodier, som koret fremfører med sikkerhet og styrke. Vår egen tids Henning Sommerro beveger seg også bakover. «Tre gregorianske tankar» består av korte gregoriansk inspirerte strofer. Melodiene er klangfulle og konsentrerte, og med korets hjelp blir resultatet ytterst vakkert.
Platen har blitt spilt inn i Uranienborg kirke i løpet av to varme sommerdager, og til tross for dette har alle sangene en kald, men vakker romklang som kler sangene godt.
I tillegg til kjente og ukjente komponister inneholder albumet en sang, «Conserva me Domino», som er komponert av korets dirigent Torbjørn Dyrud. Denne utmerker seg med dramatiske klanger og en malende melodi, og burde absolutt fungere som en sterk oppfordring til koret om å satse mer på egne ressurser.