Indisk Ibsen

Publisert Sist oppdatert

Anmeldelse

# Henrik Ibsen. Regi: Erik Ulfsby

# Fruen fra Det indiske hav

# Centralteatret

I Fruen fra Det indiske hav møter et symboltungt ibsenstykke Bollywoods

gledesdans. En miks av fargebomber hvor raske rytmer, fargesterke drakter og bollywoodmusikk danner bakteppet for dramaet.

Scenen er dekket med blomsterpyntede søyler, og en bro bak en glassvegg

viser fruens tidligere stevnemøter. Teksten er kuttet kraftig ned, men

personenes indre liv kommer til uttrykk gjennom plutselige sang- og

dansenumre, og skuespillerne viser en spilleglede og energi som kan gjøre

selv den mest hardbarka Motörhead-fan rørt. Fruen selv har ikke mange replikker,

men hennes lidelse og indre jag formidles ved hjelp av blikk, dans og

kroppsspråk.

Ibsens budskap om kvinner som tar sine valg og står for dem så lenge det

skjer «i frihet og under ansvar» blir så sterkt poengtert i stykket at

man nærmest får moralen slengt etter seg.

Forestillingen viser at Ibsens stykker spiller på så grunnleggende

menneskelige forhold at de funker i hvilken som helst setting. Temaer som

kjærlighetstrøbbel og lengsel får et mer eksotisk uttrykk, men rent

bortsett fra det tilføyes det ikke noe nytt til Ibsens tekst, annet enn en

spennende innpakning. Ibsens stykke er gaven, pakket inn i alt det

Bollywood kan by på. En vellykket, men ikke nyskapende bursdagspresang.

Powered by Labrador CMS