Kollektiv orgasme

Publisert Sist oppdatert

Anmeldelse

# Teater

# Spring Awakening

# Oslo Nye

«Jeg har aldri følt noe som helst,» sier unge Wendla for å overtale skolekameraten Melchior til å slå henne med en bjørkekvist i lysningen hvor de møtes i hemmelighet. Noe skjer med Melchior når de to begynner å utforske sin seksualitet sammen – han kaller henne en hore før han flykter.

Skam og seksuell uvitenhet er tema i Frank Wedekinds Vårløsning fra 1891. Nå er teksten gjort til rockemusikal med Lena-Kristin Ellingsen, Adil Thataal og flere unge, talentfulle skuespillere på Oslo Nye denne vinteren. Sex på norsk scene har det med å bli kleint. Spring Awakening tar opp temaer som kunne fått publikum til å krype sammen og rødme i setene sine: masturbasjon, samleie, barnemishandling, homofili, abort. Men salen ler i stedet av løsslupne skuespillere som koser seg med sin nyervervede seksualitet.

Et bra band overdøver sangerne både i kvalitet og lydnivå. Det synes litt meningsløst å gjøre stykket som musikal når det ofte er vanskelig å høre sangtekstene. Man kunne også kuttet ned på antall sanger – mot slutten fører fornektelsen av begjæret til mer lidelse enn lyst på scenen, mens jeg glir inn i en likegyldig døs.

Hvorfor teateret ikke bruker et så vakkert ord som «Vårløsning» om oppsetningen er forresten et mysterium. For den er sjelden så fin som på Oslo Nye.

Powered by Labrador CMS