Impro noir: Kveldens femme fatale, Marte Mørland, sjarmerer publikum i senk, tross Eirik Skarsbøs (t.h.) moraliserende pekefinger. FOTO: Ilona Sawicka

Latterlig god TV

Lei av å zappe deg gjennom lørdagskvelden? Dra heller på Director’s cut på Det Andre Teatret.

Publisert Sist oppdatert

Scene:* Det Andre Teatret

  • Director’s cut – improteater

Med: Mikkel Niva, Tony Totino, Veslemøy Mørkrid, Olli Wermskog, Marte Mørland, Eirik Skarsbø

Når: Lørdag 05.10, kl 19.00

Det Andre Teatret har på to år etablert seg som en meget populær teaterscene for improvisasjon. Høstens store nysatsning, Director’s cut, fylte denne lørdagskvelden salen til randen. Og publikum elsket det de så.

Opplegget er at skuespillerne skal regissere hver sin TV-serie, og får sette opp sin første episode. Deretter velger publikum den dårligste episoden, og de gjenstående får fortsette. Dette fortsetter til vi står igjen med én vinner, som får avslutte sin historie.

Konseptet er spennende, og inkluderer publikum på en fin måte – selv om det, akkurat som i enkelte stortingsvalg, viser seg at folket ofte stemmer idiotisk (les: annerledes enn undertegnede).

Konseptet er samtidig forestillingens største utfordring. For selv om det virker som om hele publikum storkoser seg – fra Mikkel Nivas fengende introduksjon, til Olli Wermskogs eksplosive avslutning – har forestillingen potensiale for forbedring.

Skuespillerne er tidvis geniale, spesielt når de spiller videre på andres feil og ufrivillige komikk, men det savnes en bedre innsats i registolen. Selvfølgelig skal ikke regissørene ta for stor plass på impro, men i en forestilling som heter Director’s cut bør regien ha en klarere visjon. Med riktige inngrep kan den improviserte regien bli en del av det komiske. En bedre timing kan spesielt utnytte konseptets mange muligheter for gode cliffhangere.

Klaffer dette, ligger alt til rette for en perfekt lørdagskveld foran TV-en, på Det Andre Teatret.

Powered by Labrador CMS