Livskraftig nyjazzoase

Publisert Sist oppdatert

Anmeldelse

# Patrick Shaw Iversen & Raymond C. Pellicer

# On/Off

# Jazzland Recordings

Når Nils Petter Molvær ikke klarer å videreføre sin egen dansegulvsjazz er det godt Patrick Shaw Iversen & Raymond C. Pellicer (I&P;) tar ansvar. Begge spiller studioteknologiske instrumenter. Med seg på plata har de Audun Erlien på bass og Anders Engen på trommer.I tillegg spiller Iversen fløyte både uttrykksfullt og suggererende.

Uttrykket på On/Off er inspirert av både indonesisk gamelanmusikk og dub, og rett som det er oppstår virkningsfulle kontraster mellom organisk fløyte og teknologiske lydeffekter. I likhet med Molvær lar I&P; rytmene marsjere på tomgang i mange minutter, og jobber hardt på sample- og blåserfronten for å skape dynamikk. På låta «Bushfukka» virvler rytmen og lydbildet opp en fascinerende støvsky, mens «Gambuh» glir uelegant over i rytmisk passgang, som ganglaget til en dehydrert kamel.

On/Off låter finere når det flyter enn når det groover; flyten lar det intrikate lydbildet komme mer til sin rett. Eksempler på dette høres i låtene «The bad» og «The good» (som dessverre er altfor korte).

Ørken, svette, brennende sol. Låta «Bushfukka» gir deg fluer i ørene. Et kuriøst høydepunkt, men ikke et unntak på en plate som kiler godt i både ørene, magen og sinnet.

Powered by Labrador CMS