
Med bølgeskvulp, uten retning
In Demand
Universal
Dette kommer du ikke unna med, Paal. Hør nå, det er bare en person som kan ha bølgeskvulp med på en låt og komme unna med det, og det er Otis Redding. Og selv han var i graven når skvulpene ble lagt på «(Sittin\' on) The dock of the bay».
Hvis jeg skulle ha valgt en norsk vokalist til å forsøke å synge noen tilbake fra de døde, tror jeg at jeg hadde valgt deg, Paal. Du kunne ha klart det. For når du har et klart oppdrag, gjør du en bra jobb. Som i Midnight Choir. Der har du på plate etter plate sunget ut låtskribent Atle Bystrøms desperasjon. Tatt del i hans prosjekt.
Men nå har du valgt å legge ut på egen hånd. Men jeg skjønner ikke hvor du vil. Du har tatt med deg Respatexans som backingband. Hvor smart er det? Å ta med seg
hobbybandet til Hellbillies på et hobbyprosjekt blir i overkant dillete. Og når produksjonen inneholder fretlessbass, de nevnte bølgeskvulpene og en romklang som klinger helt fra 80-tallet og frem til nå, blir dette helt feil.
Sangene er greie. Du har valgt halvobskure coverlåter. Greit nok. Og stemmen har du. Men uten retning, uten en desperat faen som vil at du skal synge sangene hans eller hente noen fra de døde, blir soloalbumet ditt interessant kun for de som er harde Midnight Choir-fans.
Og for en målgruppe til. For alle dere som ikke klarer å slutte å ringe noen de har vært glad i: «Just to hear your voice» er deres sang.