FOTO: Nordisk film

Orientalsk

Publisert Sist oppdatert

Anmeldelse

# Henrik Ruben Genz (regi)

# Kinamann

# Danmark, 2005 (CTN)

Blikkenslageren Keld er en stoisk danske, lun som en skive rugbrød med leverpostei. Men hans kone er lei av det rolige livet, og det blir det brått slutt mellom de to.

I sin ensomhet rusler Keld til nærmeste kinarestaurant. Den blir hans stamsted, og han blir venn med restaurantens eier Feng. Dette blir begynnelsen på et nytt og spennende liv for den sjenerte dansken. Feng ønsker en permanent oppholdstillatelse for sin søster Ling, og Keld trenger penger. Dermed er proforma-ekteskapet i boks.

Gjennom sin nye kone blir Keld invitert inn i en ukjent verden av silke, te og språkkassetter. Aner vi noen kjærlige blikk over kinaporselenet? Det kontrastfulle møtet mellom den blasse Keld og den fargerike, eksotiske Ling speiler seg i det visuelle uttrykket på en vakker, dvelende måte (Happy Together av Wong Kar-Wai er klar inspirasjonskilde), og den milde, humoristiske varmen i filmen gjør en kjent historie om kulturforskjeller frisk og ny.

Derfor er det synd at slutten ikke står til resten av filmen. Tempoet settes opp, noe som bryter med den antydende fortellerstilen resten av filmen er holdt i. Man blir ikke godt nok kjent med Ling og hennes forhold til Keld til at man blir revet med av finalen. Så kos deg med de første drøye 3/4-delene av filmen, men behold lommetørkleet i lomma.

Powered by Labrador CMS