KRITISERES: Karrieresenteret møter motbør for sitt samarbeid med Cappelen.

Karrieresenterets ansvar

Publisert Sist oppdatert

Karrieresenteret (KS) har inngått samarbeid med Cappelen om rekruttering av studenter til konsulentopplæring i forlaget. Til nå har Cappelen mottatt mest oppmerksomhet, men det er grunn til også å vende fokuset mot KSs rolle i denne saken.

KS skal ifølge sine nettsider «synliggjøre hva akademisk kompetanse er». Vil dette kun innebære formidling mellom næringslivet og studentene, eller er KSs rolle også å fremme akademisk kompetanse, og slik bidra til en bevissthet rundt akademikeres verdi og lønnsnivå? «Cappelensaken» er en god mulighet til å føre denne debatten.

Problemet er at om litteraturstudenter ikke reagerer på dette opplegget, så gjør de seg selv en bjørnetjeneste

Enkelte mener at stridens kjerne ligger i om en definerer opplegget som en jobb eller et kurs, og at studenter uansett skal være takknemlige for erfaringen. Men fokuset ligger ikke, og bør ikke ligge, her. Problemet er at om litteraturstudenter ikke reagerer på dette opplegget, så gjør de seg selv en bjørnetjeneste. Signaleffektene og konsekvensene av dette tror vi er større enn den erfaringen hver enkelt student får. Dette bør KS være seg bevisst. De sier de skal «bygge nettverk og bidra til økt kontakt mellom arbeidslivet og UiO». Men har de på en god måte synliggjort hva «akademisk kompetanse» er og hvilken verdi den har? Burde de ikke i forhandlinger med for eksempel Cappelen sette krav som på sikt øker humanisters lønnsnivå, ikke bidrar til å sette det ned?

KS har også vist liten vilje til dialog med studentene i denne saken. På spørsmål fra P3nÅ, svarer Gisle Hellsten på spørsmål om han forstår studentens reaksjoner: «Nei, faktisk så gjør jeg ikke det.» Også på sine nettsider viser KS liten forståelse for at de kan ha tilbudt et opplegg som ikke utelukkende er positivt. De hevder de hadde tre alternativer under utarbeidelsen av opplegget: med lønn, uten lønn, eller ikke noe samarbeid. Konklusjonen de trekker, «vi regner med at de fleste studenter setter mer pris på noen penger enn ingenting», bidrar sammen med KSs tidligere uttalelser i saken til å undervurdere studentenes stemme. Dette hører ikke hjemme i en bedrift hvis oppgave er å styrke båndene mellom Universitetet og næringslivet.

Powered by Labrador CMS