"Hva jeg ender opp med å studere vil forme store deler av meg og mitt liv," skriver Alexander Borgen.

Nok en avlyst eksamen – hva har det å si for meg?

"På grunn av dette har jeg blitt nødt til å vurdere nye studier," skriver Alexander Borgen i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

I 2019 valgte jeg folkehøgskole over studier. Det påfølgende året var jeg stipendiat ved samme skole. To fantastisk flotte år. Men som “takk” for dette, økte opptakskravene til flere av studiene jeg søkte på såpass mye, at jeg ikke fikk plass da jeg sist høst planla endelig å studere. Kan dette ha sammenheng med avlyste eksamener?

Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at eksamenskarakterer drar ned det totale snittet for gjennomsnittseleven på vgs. Årets avgangskull er det første hvor samtlige ikke har blitt tatt ut til eksamen. Skal vi tro statistikken kan vi derfor vente høyere karaktersnitt enn vanlig på deres vitnemål. Tre årskull uten eksamen har allerede påvirket, og vil fortsette å påvirke, generasjoner med uteksaminerte kull før og etter dem i lang tid.

Det virker som om jeg sitter fast i en evig løkke der kravene øker mer enn mine tilleggspoeng.

Les også: "Benken til Carl von Linné ved Oslos Botaniske hage"

Eksamenskarakterer kan beskrives både som de mest rettferdige og de mest urettferdige. På den ene siden er vurderingen helt uavhengig, da man finner ut av hva eleven faktisk har lært av pensum. Baksiden er at absolutt alt avhenger av én bestemt dag og oppgave, noe en kan være særs uheldig med. Jeg gjennomførte seks eksamener på videregående og det resulterte i et noe lavere snitt, samt mindre tid til å rette fokus mot standpunktkarakterene.

Det er normalt at konkurransen blir tøffere ved populære studieplasser, men konkurransen har de siste to årene vært unormal høy. På grunn av dette har jeg blitt nødt til å vurdere nye studier. Tidligere hadde jeg god margin for å komme inn på flere uttenkte studier med mitt førstegangsvitnemål. Fra og med i år må jeg utelukkende basere meg på ordinær kvotem, hvor det kreves betydelig flere poeng. Det virker som om jeg sitter fast i en evig løkke der kravene øker mer enn mine tilleggspoeng. Disse poengene slutter å stige for meg neste år, etter fylte 23.

Siden eksamen for første gang ble avlyst, har poenggrensene skutt fart oppover. Journalistikk i Oslo, der jeg nå ønsker å studere, hadde de siste fem årene før pandemien en relativt uendret kurve for opptakskrav, men gjorde et kjempehopp i 2020. Det første året eksamen ble avlyst var tallet på økningen ved studiet hele fem poeng. Dette skyldtes til en viss grad de generelt rekordhøye søkertallene, men det kan tenkes at de avlyste eksamene også hadde betydning da vgs-elever gikk ut med et merkbart høyere snitt enn tidligere år. Små marginer har mye å si.

Hva jeg ender opp med å studere vil forme store deler av meg og mitt liv. Derfor kan konsekvensene bli store for både meg og mange andre søkere, dersom vi ser en ny økning i hva som kreves for å komme inn på flere studier over hele landet grunnet avlyste eksamener.

Les også: "Nytt på Blindern? Ja, naturligvis!"

Powered by Labrador CMS