SNART PREMIERE: Leonid øver til to ulike forestillinger ved Moskva kunstnerteater, både med de andre danserne, og alene. Tidligere har han danset mest moderne dans, og synes det er vanskelig å gå over til å bare danse klassisk ballett. – Jeg liker meg godt her fordi repertoaret av dans er så stort. Jeg får jobbe med ulike koreografer, og ulike teknikker. Det er en god erfaring å ha med seg, men det er en vanskelig overgang, sier han. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
LANGE DAGER: Etter at Leonid flyttet til Moskva fra St. Petersburg for å jobbe ved Stanislavskij-teateret har han fått mer tid til familien sin, som også bor i hovedstaden. Han bor i en liten leilighet for seg selv ikke langt fra teateret, og er som de andre danserne ansatt på en ettårskontrakt. I garderoben får han litt tid for seg selv mellom de lange øktene. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
STATISK STYRKE: Det er ikke mange uker igjen til premiere, og Leonid og de andre danserne gjentar øvelser ved bommen gang på gang, før de begynner med selve koreografien. De fleste har blikket konsentrert rettet fremfor seg. Svetten pipler over pannen, mens ben og armer løftes i rake, sterke linjer. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
KORT PAUSE: Mellom timene går danserne ut i gangen for å drikke vann. De tar seg ikke lange pauser, men de konsentrerte ansiktsuttrykkene løsner likevel litt opp, i noen minutter. Karrieren som profesjonell ballettdanser slutter gjerne når man nærmer seg 38 år, forteller Leonid. – Men hvis kroppen din tåler det, kan du danse lenger. Jeg tror jeg vil danse til jeg dør, sier han og ler. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
BEVEGELSENES GLEDE: Leonid forteller at han forsøker å glede seg over dansen, men at han av og til ikke er fornøyd med det han ser i de store speilene når han øver. – Da sier jeg til meg selv: Bare jobb! Jobb for å bli en bedre danser, ikke for å overgå alle andre, men for å overgå deg selv, forteller han. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
VIL REISE OM HAN KAN: Leonid
Leontev kom til Moskva da han var
22 år gammel, og har danset ved
Stanislavskij-teateret i seks måneder.
Da han bodde i St. Petersburg og
danset med det moderne ballettkompaniet
Eifman, fikk han muligheten
til å opptre i USA og flere europeiske
land. – Under de tre årene jeg danset
med Eifman-kompaniet besøkte jeg
20 land, forteller han. Foreldrene hans
vil helst at han skal bli i Russland,
men om han får muligheten til å flytte,
og han føler for det, vil han ta den. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
HARD SKOLEGANG: Leonid er født i byen Irkutsk i Sibir, og flyttet til St. Petersburg da han var ni år gammel for å danse ved det anerkjente Vaganova akademiet. Skolen ble grunnlagt som statlig ballettskole i 1738, og ble den første russiske ballettskolen som underviste i profesjonell ballett-trening. 23-åringen hadde først ett prøveår ved skolen, før han fikk lov til å begynne å danse profesjonelt. Han ble ved Vaganova i ti år, og gikk ut med toppkarakterer. – Å bli utdannet ballettdanser i Russland er som å bli laget i et laboratorium, sier han. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
RISIKOSPORT: Muligheten til å jobbe som profesjonell ballettdanser i Russland kan raskt knekkes om man blir skadet, og Leonid og de andre danserne bruker mye tid på å forbinde føtter og tøye ledd før timene. For å varme opp føttene går han i en slags hybrid mellom sko og sokker som de kaller «Chuni». Foto: Roar Blåsmo-Falnes
«METODEN»: Moskva kunstnerteater ble grunnlagt av regissør og skuespiller Konstantin Stanislavskij og kollegaen Vladimir Nemirovitsj-Dantsjenko i 1898. Teateret ble kjent gjennom oppsetninger av Anton Tsjekov, og Stanislavskij skapte også en praktisk metode og teori for skuespillere som ville utvikle en troverdig rollefigur «innenfra». Regissøren mottok Leninordenen i 1936, som var Sovjetunionens høyeste sivile utmerkelse. Denne mars-dagen er gangene i teateret fylt av operasang og pianomusikk, og noen få potteplanter. Foto: Roar Blåsmo-Falnes
SNART PREMIERE: Leonid øver til to ulike forestillinger ved Moskva kunstnerteater, både med de andre danserne, og alene. Tidligere har han danset mest moderne dans, og synes det er vanskelig å gå over til å bare danse klassisk ballett. – Jeg liker meg godt her fordi repertoaret av dans er så stort. Jeg får jobbe med ulike koreografer, og ulike teknikker. Det er en god erfaring å ha med seg, men det er en vanskelig overgang, sier han. Foto: Roar Blåsmo-Falnes

Med speilbildet som største konkurrent

MOSKVA (UNIVERSITAS): For russiske Leonid Leontev (23) har profesjonell ballett vært livet siden han var ni år gammel. Selv om karrieren på en av verdens mest prestisjefylte ballettscener er kort, vil han danse til han dør, tror han – eller så lenge kroppen tillater det.

Publisert Sist oppdatert
Powered by Labrador CMS