160 millioner – til studentene?

Publisert

Torsdag ble det klart. Regjeringen innser at det har vært noe feil i utregningen, og lover 160 millioner friske midler til universitets- og høyskolesektoren. Pengene er ment som tilleggsstøtte til det som heter basiskomponenten i finansieringssystemet vårt. Det vil si: Midler som universitetene og høyskolene står fritt til å disponere der de ser det som mest hensiktsmessig. Men, og det er et stort men, både SV og Statsråd Tora Aasland gjør det klart i sine pressemeldinger: Disse pengene skal brukes på å styrke utdanningstilbudet!

160 millioner kroner. Det er enda ikke klart hvor mye av disse pengene som vil gå til Universitetet i Oslo, men det er trolig at det blir noe sånt som 30 millioner eller der omkring. Spørsmålet blir da: Hva er 30 millioner kroner for Universitetet i Oslo? Svaret er tredelt. (1) 30 millioner er en tredjedel av de om lag 100 millionene som mangler til lønns- og prisveksten for universitetet sine ansatte, (2) en forsvinnende liten del i forskningsgapet eller (3) forbausende mye for studentene. For 30 millioner kroner kan vi reversere hele seminarkuttet på statsvitenskapens 1000-nivå, fortsette med ekstern sensor på odontologi samt leie et par eksamenssaler og allikevel ha 27 millioner igjen til styrking av utdanningskvaliteten. For det er jo viktig det også, ikke sant?

Utdanningskvaliteten begynner nå drastisk å nærme seg faregrensen på en del fag og emner. På den ene siden messer en om viktigheten av god forskning og forskningsbasert undervisning, i dag og i framtiden. Men hvor skal disse briljante forskerne i framtiden komme fra om undervisningen i dag er dårlig? Det er et paradoks. Skal du ha gode forskere i morgen, må du satse i dag. Etterpåklokskap er dumskap.

Spørsmålet om disse 30 millionene er da for meg forsvinnende enkelt å svare på. Det er kun ett sted disse pengene skal brukes: Utdanning! Og det virker det som at både statsråd Tora Aasland og SV er enige i. Da gjenstår det bare å se om universitetet og de respektive enhetene på fakultets- og instituttnivå også er det.