Luftslottet som sprengtes: På luftslottet Chateau Neuf passet ikke Knutsen inn, skriver Philip Johannesborg. Foto: Adrian Nielsen

Nyhetskommentar: Chateau Bløff

Er det en gjeng unger som styrer studentenes storstue?

– Chateau Neuf er ikke friskmeldt ennå. Men vi har en god økonomi og det er ingen fare for at vi vil gå i minus i år. Det er første året på lenge, sa Markus Knutsen til Universitas etter å ha blitt headhuntet og ansatt som formand for Det Norske Studentersamfund (DNS) i januar. Seks måneder senere trekker han seg på bakgrunn av personalkonflikter.

Lest denne? Avgått formann måtte forklare manglende kvitteringer

Lørdag holdt Chateau Neuf medlemsmøtet for å få klarhet i rotet som har oppstått. 70 bilag manglet kvitteringer og nylig avgåtte Knutsen måtte stå til ansvar. Chateau Neuf er tydeligvis et stykke fra å være friskmeldt. Bygget later heller til å være infisert av en giftig og destruerende kultur.

Det begynte så lovende. Da Markus Knutsen tidligere i år entret scenen, fremsto han som en redningsmann. BI-studenten skulle gjøre blodrøde tall grønne. Det er en dårlig bevart hemmelighet at Chateau Neuf har slitt økonomisk. Drastiske underskudd har preget huset helt siden år 2007. Unntaket er 2011 da de fikk et ekstra tilskudd fra DNS for å demme opp for underskuddsbølgen, likevel klarte de å gå nesten fem millioner i underskudd i 2013.

Bakgrunn: Mistanke om alvorlig økonomiske feil

Knutsen gjorde derfor drastiske og helt nødvendige grep for å redde det skadeskutte studenthuset. Flere mistet jobben og hoder rullet, men huset går for første gang på mange år i pluss. Knutsen vet hvordan markedskreftene styrer ute i den virkelige verden, men på luftslottet Chateau Neuf har ikke slike tanker gjenklang. Knutsen passet ikke inn.

Å være uenig i leders strategi er legitimt, men måten studenthuset håndterer uenigheter på er kritikkverdig. Jevnlig dukker det opp saker om baksnakking på studenthuset, og den ansiktsløse drittslengingen har de siste ukene steget opp til overflaten. Konflikter og personangrep, sier Knutsen. Dårlig organisasjonspraksis og organisasjonskultur, skriver Khrono. Om man ikke gjør noe med kulturen på huset, som tydeligvis baserer seg på slik-har-vi-alltid-gjort-det-holdninger, uformelle koder og hvisking og tisking, blir det umulig å ta upopulære avgjørelser og drive fornuftig og framtidsrettet ledelse.

Den påtroppende lederen av DNS, Trygve Haaland, innrømmer heldigvis at huset sliter og lover tre hovedprioriteringer for året: Mindre korridorsnakk, mer åpenhet og mer informasjon ut til folk. Ansettelsen av den erfarne Linn Cecilie Andresen som ny daglig leder bidrar også til et ørlite håp. Det var nettopp Andresen som avdekket det økonomiske rotet på huset.

Les hva som skjedde: Formannen trekker seg

Vi snakker faktisk om millioner her. Det virker som om alvoret i situasjonen ikke har sunket helt inn hos en del av maktmenneskene på studenthuset, som for tiden framstår som en lekestue hvor studenter kan boltre seg i studentenes penger. Drastiske endringer må derfor skje. Mer seriøsitet, økonomisk kompetente folk og en strategi for å kunne lage en kulturarena med relevans i fremtiden.

Tiden er inne for å restarte hele organisasjonen: Riv ned huset og de gamle tradisjonene, for tradisjoner er utelukkende til fordi en ikke har funnet på noe bedre. Flytt det ned til Tullinløkka og begynn på nytt, med nytt blod og åpenhet for en forent kultur på tvers av utdanningsinstitusjoner og ideer. Mens vi venter på noe slikt, kan vi bare håpe på at Knutsens økonomiske ånd slår rot i den kolossale betongkolossen.