Kjør debatt!

Publisert

Utvalgets definisjon av dannelsesbegrepet

  • Evnen til å forholde seg prøvede og nysgjerrig til omverdenen og til å stille interessante spørsmål om denne.
  • Evnen til å sette faktaopplysninger inn i videre rammer, samle informasjon fra en rekke kilder og vurdere denne informasjon på presise og fruktbare måter.
  • Evnen til å underkaste et tema vedvarende og disiplinert analyse, og der det er nødvendig, med mer enn én metode eller én forståelsesform.
  • Evnen til å forbinde og integrere ulike forståelsesrammer og på den måten skape kunnskap eller persepsjoner som ikke var tilgjengelig ved bruk av bare en forståelsesramme.
  • Evnen til å uttrykke ens tanker presist og overbevisende.
  • Evnen til å ta initiativet og mobilisere egen tankekraft uten å vente på instruksjoner fra andre.
  • Even til å arbeide med andre på måter som frembringer et resultat som ikke kunne vært skapt på egen hånd.
  • Evnen til å se seg selv som medlem av et større fellesskap; lokalt, nasjonalt, globalt, og erkjenne at ens egne krefter og talenter står i tjeneste for et større, felles gode.

Både på kommentar- og nyhetsplass i Universitas 4. februar etterspørres det en tydeliggjøring både av Dannelsesutvalgets mål og en konkretisering av utvalgets arbeid.

Heine Skipenes, leder for Studentparlamentet, savner en nærmere tydeliggjøring av utvalgets visjoner for norsk høyere utdanning, mens journalist Anders Worren frykter at debatten skal både starte og ende som en debatt om strukturer. Det håper vi at den ikke gjør, og vi deler Worrens ønske om at debatten skal summe «ved akademias grasrot».

Bakgrunnen for vårt ønske om en bred debatt om innholdet i norsk høyere utdanning er nettopp en reaksjon på de senere tids reformer som i alt for stor grad har dreid seg om strukturer. Når vi løfter forslaget om en utvidet og presumptivt mer relevant bachelorgrad, en mulig revitalisering av ex. phil. og ex.fac., eller en gjennomgang av dagens doktorgradsløp, er det nettopp innholdet i utdanningene vi ønsker å fokusere på. En debatt må, etter vår mening, ikke begrenses til det ene eller andre – selv om debatten om innhold potensielt kan bety en endring av strukturer. Det ene utelukker ikke det andre. Erfaringene fra arbeidet med Kvalitetsreformen er nettopp det motsatte – at man etter hvert ble mer og mer opptatt av struktur og ikke av innhold.

Derfor ønsker vi, blant annet inspirert av tenkningen ved en rekke amerikanske toppinstitusjoner, å løfte blikket og sparke i gang en ny og forhåpentligvis annerledes debatt i nyere norsk sammenheng. En debatt som preges av våre visjoner knyttet til dannelsesbegrepet (se egen boks) og en debatt som ikke ender i en debatt om strukturer og europeisk tilpasning. I det arbeidet trenger vi innspill fra hele universitets- og høyskolesektoren, og forhåpentligvis vil ùtvalgets sluttrapport, som legges frem i april, kunne være et fruktbart bidrag i denne diskusjonen.

Powered by Labrador CMS