Utviklingen går i feil retning

Når vi fremmer kritikk på vegne av studenter, møtes vi av en mur av kommunikasjonsrådgivere.

Publisert

Det blir stadig vanskeligere å få institusjonene vi skal dekke kritisk, i tale. Kommunikasjonsrådgivere og pressekontakter som ikke er til hjelp, men snarere står som portvoktere før vi kommer til de kildene vi virkelig vil stille til veggs, er noe vi bruker mye tid på. Universitas skrev om dette på lederplass for to år siden. Det har ikke blitt bedre. For å sitere våre forgjengere: «Dette er et demokratisk problem».

Da vi ville intervjue Svein Stølen til en «lettbeint» sak denne uken, fikk vi intervjuavtale samme dag som vi spurte. Da vi dekket rektorvalgkampen på UiO var kandidatene kun en SMS unna. Det var ikke behov for å gå via kommunikasjonsavdelingen eller sende spørsmål på e-post dager i forveien. Men når vi fremmer kritikk på vegne av studenter rettet mot universiteter, høyskoler eller SiO, møtes vi av en mur av kommunikasjonsrådgivere som krever å få svare på e-post. Da mister vi muligheten til å stille kritiske oppfølgingsspørsmål og selv sette premissene for intervjuet. 

I ukens utgave kan du lese om studenten Tobias Teksum som sitter i rullestol. Under en brannalarm på studentbaren U1, møtte han stengte heiser og trappetrinn. Han måtte bæres ut av de frivillige studentene som var på jobb. Vi kontaktet UiO for en kommentar over et døgn før saken gikk i trykken. Svaret vi fikk: de hadde ikke mulighet til å svare før tidsfristen. UiO hadde heller ingen som kunne stille til intervju da vi skrev om Charlie, som ikke fikk bytte navn i UiO sine systemer og dermed ble tvunget til å avsløre sin identitet som transperson. Kun forhåndssendte spørsmål på e-post var mulig. Universitetet ville heller ikke stille til intervju da vi skrev om studenten Ingvild Berg, som fikk eksamen annullert på grunn av en formell feil fra UiO sin side. – Jeg blir frustrert over at studentene ikke har fått bedre innsyn i hvorfor UiO har valgt å annullere hele eksamen, sa hun den gang. Innsynet ble nok ikke bedre av det generelle e-postsvaret vi fikk fra fakultetsdirektøren.

1. mai demonstrerte beboerne i Schultz gate mot at SiO endret deres mulighet for selvstyre, en 100 år lang tradisjon. SiO kunne ikke stille til intervju, men svare over e-post. Da vi skrev at beboerne i St. Hanshaugen studentby hadde brukt to måneder på å få SiO til å skjerpe vaktholdet etter ubehagelige hendelser, var det heller ikke mulig å få til et intervju med SiO, verken fysisk eller over telefon. 

Som journalister er vårt samfunnsoppdrag å stille makten til ansvar. En forutsetning for dette er at vi får stille de spørsmålene vi vil og komme med oppfølgingsspørsmål når vi ikke er fornøyde med svaret. Studentene som stiller opp og kritiserer institusjonen sin i offentligheten, er modige. Da fortjener de et ordentlig svar. 

Svar når vi ringer

Denne lederen er til forveksling lik lederen som sto på trykk for nesten nøyaktig to år siden. Men eksemplene er nye. Det er det på tide at UiO, SiO og andre store institusjoner gjør noe med. Vær så snill: Svar når vi ringer. Det skulle bare mangle. 

Universitas tar sommerferie 

Lykke til på eksamen, i sommerjobb og kos dere i ferien! Du finner Universitas i stativene igjen fra og med studiestart i august. God sommer! 

Powered by Labrador CMS