"Universitetet i Oslo har lagt vekt på å tilby mye fysisk undervisning etter at samfunnet ble åpnet opp," skriver Bjørn Stensaker.

Digitaliseringen forsvinner ikke

«Alle nyansatte ved Universitetet i Oslo må gjennom en obligatorisk kompetanseutvikling der pedagogikk og bruk av teknologi for å fremme studenters læring står sentralt,» skriver Bjørn Stensaker i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

Bachelorstudent Alina Krogstad [beklager at en del digitale undervisningstilbud er blitt borte](aa) i etterkant av koronapandemien og at det er et «evig mas» om gruppearbeid.

Universitetet i Oslo har lagt vekt på å tilby mye fysisk undervisning etter at samfunnet ble åpnet opp. Under pandemien fikk vi virkelig se hvor viktig sosial kontakt og campus er for studentene og ikke minst er et sosialt fellesskap bra for læring.

Les også: "Vend i tide – la firerkravet bestå!"

Pandemien har lært oss en del om hva som fungerer godt digitalt og hva som fungerer best fysisk, og vi må finne en god balanse fremover.

Vi har fremdeles noe digital undervisning der dette er hensiktsmessig, men fremover vil nok undervisningsoppleggene i større grad bli en blanding av digitale og fysiske økter – men her må vi utvikle oss slik at vi kan få til et godt pedagogisk samspill. Pandemien har lært oss en del om hva som fungerer godt digitalt og hva som fungerer best fysisk, og vi må finne en god balanse fremover. Akkurat nå har også Universitetet i Oslo et pågående prosjekt om hvordan vi på en enklere måte kan integrere ulike teknologier i auditorier og undervisningsrom.

Alle nyansatte ved Universitetet i Oslo må gjennom en obligatorisk kompetanseutvikling der pedagogikk og bruk av teknologi for å fremme studenters læring står sentralt. Universitetet i Oslo har også de senere årene endret ansettelses- og opprykksreglementet slik at kompetanse og kvalifisering innen undervisning teller mer når vitenskapelig ansatte eksempelvis søker opprykk.

Sosiale prosesser har stor betydning for studenters læring, og den vekt som i dag legges på gruppearbeid har faktisk god støtte i forskning. Det er likevel slik at gruppearbeid ikke er løsningen i alle undervisningssituasjoner, og ofte er det viktig at studentene har klart for seg hva hensikten er, hva som forventes av dem, og hva resultatet skal være. Her kan vi sikkert også bli bedre til å styrke de vitenskapelig ansattes kompetanse for å legge til rette for gode arbeidsøkter i grupper, men gruppearbeid kommer vi ikke til å slutte med ved Universitetet i Oslo.

Les også: "Åpent brev til generasjon Rundlurt"

Powered by Labrador CMS