Donasjoner gir forskjeller
USA: Mens resten av verden ser på donasjoner til høyere utdanning som en positiv finansieringskilde, øker kritikken mot dette fenomenet i USA. Det melder New York Times. Kritiske røster hevder at penger donert til sektoren gis så ujevnt at det skaper en kløft mellom de rike og mindre rike lærestedene. Det får følger i form av at de rikeste utkonkurrerer de mindre bemidlede universitetene på områder som rekruttering av personell, vitenskapelig utstyr og bygg.
Mange læresteder i USA har gjort seg avhengige av private donasjoner, som for visse har nådd svært store beløp. Et lærested som Skidmore College fikk for eksempel 287 millioner dollar i donasjoner i fjor, noe som er meget beskjedent sammenliknet med de 5,7 milliardene dollar som ble donert til Harvard University i samme tidsrom.
Gransket av Verdensbanken
NORD-AFRIKA/MIDTØSTEN: Mye har endret seg siden sekstitallet hva angår høyere utdanning i Nord-Afrika og Midtøsten, kan man lese på hjemmesiden til Verdensbanken. Verdensbanken har nylig laget en rapport om temaet, og konkluderer med at utviklingen er positiv. Likevel eksisterer det store utfordringer knyttet til arbeidsledighet blant de med høyere utdanning, samt mange tilfeller av studieavbrudd. Men det er ikke bare rapporten som kritiserer. Den får også kritikk selv, særlig for det provoserende navnet «The Road Not Traveled», et navn man er litt usikker på hva sikter til.
Svak søkning gir lærermangel
STORBRITANNIA: Antallet søkere til lærerutdanningene i England synker dramatisk, melder The Guardian. Det er særlig realfagsemnene som mangler lærerstudenter, mens fag som musikk, drama og samfunnsvitenskap gjør det bra. Søkningen til fysikk har det siste året falt med 30 prosent, matematikk har falt 15 prosent, og informasjons- og kommunikasjonsteknologi har 16 prosent færre søkere enn i 2007. Det stadige fallet i antallet utdannede lærere på disse feltene kan gi synlige utslag allerede neste år i form av mangel på kvalifiserte søkere i skolen.
Strakstiltak for Irak
IRAK: Universitetssektoren i Irak er i krise etter tiår med sensur og utarming av ressurser, teknologi og litteratur, ifølge en ny rapport. Det skriver University World News. Rapporten anbefaler en komplett gjennomgang av hele sektoren, og tilførsel av ressurser for at universitetene skal ha mulighet til å tilby forskning og undervisning av akseptabel kvalitet.
Rapporten, utarbeidet av Iraks organisasjon for høyere utdanning, krever videre at det gjennomføres tiltak for å stoppe bortføringer og mord på vitenskapelig personell, noe som har vært et stort problem de siste 20 årene. Rapporten understreker at universitetene bør spille en sentral rolle i gjenoppbyggingen av landet.