Hvem bestemmer på Blindern?

Publisert

Dekan Trine Syvertsen beskriver administrasjonen på Humanistisk fakultet (HF) som «en gjeng perfeksjonister». Vi skulle ønske ledelsen var mer opptatt av å lage et perfekt universitet enn av å være perfekte byråkrater. Det er ikke gitt at rådende styringsideologi og -struktur skaper et bedre universitet. Snarere tvert i mot viser situasjonen til teatervitenskap at systemet tillater at fag legges ned uten at et eneste vedtak har blitt fattet. Vi møter liten administrativ vilje til å ivareta et fag som har en selvsagt plass på Universitetet i Oslo.

Teatervitenskap er et populært fag med engasjerte studenter, det er samfunnsnært og i direkte kontakt med kunstfeltet i Oslo og resten av landet. At teatervitenskapen er definert fra administrativt hold som utsatt, skyldes at faget er blitt administrert inn i en utsatt posisjon. Instituttleder Arne Bugge Amundsen er som han selv påpeker pålagt å spare der han kan. Vi kan ikke forstå at det gir ham myndighet til å styre teatervitenskapen mot utfasing. Han har selv uttalt at situasjonen på teatervitenskap er «dramatisk», men setter allikevel ikke inn nødvendige tiltak for å redde faget vårt.

«Vi kan ikke overlate universitetets fremtid til tilfeldige administrative mekanismer. »

Vi kan ikke overlate universitetets fremtid til tilfeldige administrative mekanismer. Dersom Universitetet i Oslo ikke lenger ser teatervitenskapens verdi som fag, er det ikke akseptabelt å skjule den holdningen bak prosesser som angivelig er utenfor deres kontroll. Vi utfordrer herved ledelsen på HF til ta stilling til om de virkelig vil ha et universitet i Oslo uten et fullverdig teatervitenskapelig miljø. Dere er åpenbart ikke uten innflytelse og ansvar. Ta et skritt tilbake, tenk større, og bidra til et bedre universitet!

I sin jubileumstale beskrev rektor Ole Petter Ottersen universitetets kjerneoppgave slik: «Å danne og utdanne borgere som kan ta aktivt del i demokratiet og som har empati som strekker seg utover nasjonale grenser». Vi håper administrasjonen er seg bevisst hvilken innflytelse de har på universitetets mulighet til å gjøre dette, og at vi sammen kan trekke i samme retning.

Powered by Labrador CMS