Bachelor i tverrfaglig kaos

Publisert

Karriereuka på SV arrangerte 2. april en debatt med tittelen «Hva skal vi med en bachelorgrad?». En bachelor (BA) er i dag offisielt en fullstendig og selvstendig utdanning. Man ønsker samtidig å ha et overordnet fokus på kvalitet i gradene man utsteder. Viserektor Inga Bostad fremhevet i debatten «tverrfaglighet» som et viktig satsingsområde for universitetet fremover. Meddebattant Christl Kvam fra Akademikerne mente likevel at man langt på vei må sette likhetstegn mellom disiplin og faglig dybde. Et spørsmål må da stilles: Gir tverrfaglighet på BA-nivå god nok dybdekunnskap?

Fem BA-programmer på Det samfunnsvitenskapelige fakultet startet opp som tverrfaglige, men har sakte men sikkert endret betegnelse til «flerfaglige» og «temabaserte». Hvordan henger så dette sammen? Lever en i villfarelse når man tror det går an å være tverrfaglig? Universitetet går på denne måten langt i å gi nye studenter et feilaktig inntrykk av hvilken utdannelse de faktisk begir seg ut på. Er det verken hensiktsmessig, fysisk mulig eller ønskelig å være tverrfaglig av kvalitetsmessige årsaker? I så fall bør man snarest stille spørsmål om hvorvidt et slikt tilbud overhodet skal eksistere. Hvorfor skal man gi studenter en utdannelse som ikke regnes som god nok?

Christl Kvam synes kanskje at tverrfaglighet bare er tull. For stor bredde innebærer ifølge henne kaos og manglende innholdsmessig fokus. Det siste er et godt poeng. Derimot vil jeg si meg hjertens uenig i Akademikernes nedvurdering av tverrfaglig kompetanse. Jeg har selv studert ved en av disse «tverrfaglige» BA-programmene, og vet hva man møter når man banner i kirka og ønsker å gå veien utenom det disiplinære tilbudet. Per i dag er det lagt opp til at man skal ta en disiplinær eller tematisk fordypning også på de tverrfaglige programmene, nettopp for å unngå studier uten faglig innhold og tyngde. Samtidig skal man ta fag fra andre disipliner for å gi perspektiv på egen fordypning, noe som virkelig mangler i de disiplinære programmene. Dette er etter min mening et fabelaktig tilbud som gir et flott utgangspunkt både for personlig kompetanse, videre studier og jobb utenfor Universitetet i Oslo (UiO).

Dersom det er slik at de tverrfaglige programmene mangler både dybde og retning, har UiO skapt et stygt problem. Konsekvensene skyves over på studentene. Problemet knyttet til faglig kvalitet løses ikke ved å endre emnebeskrivelsen på uio.no. Vi som studenter må til syvende og sist stå til ansvar for egen utdanning.

Til informasjon er jeg personlig både stolt og veldig fornøyd med å ha gjennomført et studium som jeg virkelig brenner for, og som jeg gleder meg til å jobbe videre med. Det håper jeg i det minste oppfyller kravene fra verden utenfor Blindern. At jeg nå går på et uttrykt tverrfaglig masterprogram (også ved UiO) får vi diskutere en annen gang.

Powered by Labrador CMS